Tanken var inte att avskräcka dig från att investera, utan ett försök att vara realistisk. De allra flesta som jag känner i vinbranschen menar på att det är svårt att investera i vin och sedan göra en vinst på det, utan att för den skull köpa de vinflaskor som kanske snarare räknas som konstverk än vanligt vin.
Jag har också ett vinlagringsskåp från mQuvee och nog för att det är bra men personligen tycker jag att det finns för många okända faktorer från tiden
innan jag har vinet i mitt eget skåp för att överväga några större investeringar. I vilket slags förvaring har vinet varit innan jag köpte det? Kom det i en container i somras? Var den kyld? Kan man inte räkna med att vinet är i toppskick hela vägen och aldrig öppnar det innan försäljning så kan det nog bli vanskligt.
Därmed inte sagt att du inte ska investera i vin om du verkligen vill det. Om jag hade kontakterna och råd att köpa det så skulle jag plocka upp en låda eller två av första årgången från Lafite's Kina-satsning.
https://www.decanter.com/wine-news/lafite-chinese-wine-release-419993/
Det är första årgången (mer samlarobjekt än ett kanonvin kanske, trots att det står Lafite på etiketten), det kostar inte så mycket (250 GBP per flaska har jag sett, tror jag) och det kommer att finnas i mycket begränsad upplaga vilket nästan garanterat kommer att driva upp priset i längden. Om det är något jag ångrat så är det att jag inte köpte t ex en låda av vissa viner för fem-sex år sedan när de låg på priser under 1000 kr, medan de idag har gått upp till närmare 1500 kr...