I grund och botten gör ju sommelieren dig en tjänst som låter dig ta flaskan med utan att betala, och restaurangens ägare en otjänst.
Å andra sidan är det en icke-diskussion eftersom 99% av de som tar med flaskor är "friends and family". Vi delar med varandra. BYO är inte något man gör på krogar med dåliga vinlistor (dem går man helt enkelt inte till), så att köpa en flaska till är knappast ett problem. Och vem kan nöjas med en flaska när man fått nåt gott?
Jag vill inte gärna fyllna ned mig på krogen... En medhavd flaska är ofta ganska lagom.
Känner inte alls att jag någonsin har ngn skyldighet köpa något jag inte vill ha, även om det i olika kulturer kan vara olika...
Och jag bryr mig inte om krogens vinlista, jag bryr mig om deras mat: vinet ser jag ju till att ordna själv.
Dock, visst känns det lite pinsamt att råka ta med sig en flaska vin som står på deras vinlista...
Kan heller aldrig tänka mig att lämna restaurangen utan att lämna ett glas kvar av varje medhavt vin till sommelieren/-erna. För deras fortbildnings och njutnings skull.
Stackars svenska sommelierer, som likt politiska fångar enbart kan drömma om den frihet du åtnjuter i ett fritt land...