SV: Jägarexamen?
R.P skrev:
Hur är det med handeldvapen, svårt att få licens på? Måste man vara inskriven i skytteklubb?
Handeldvapen, dvs. revolver eller pistol är inte alls lätt att få licens på.
För det första så måste du ha varit medlem i en klubb i minst 6 månader, samt skjuta tre guldserier (46 av 50 på 25 meter med kaliber .22) inom ett år, och en del andra krav som iofs är en piece of cake när du väl lyckas skjuta guld.
Då kan du få en BEHOVSlicens på en kaliber .22. Behovslicens = du måste tävla i klubbens ögon tävla någorlunda aktivt, annars blir du av med licensen.
Klubben vill med andra ord inte ta sig an en nybörjare som sedan bara drar. Då kommer du garanterat bli av med licensen, då behov inte förekommer.
Om du har licens på en .22 kan du 6 månader senare ansöka om större kaliber. Det tar med andra ord MINST ett år innan du kan hålla en "riktig" pistol i handen.
Och då pratar jag inte Magnum, tror inte klubben skulle tillåta det direkt efter en .22.
Jag går just nu en nybörjarkurs i pistolskytte. Jag har skjutit mängder med serier på 45/50, dvs. silver. *suck* Men att få till en guldserie har visat sig vara svårt,
men det kommer med tiden när man får mer skott via tävlingar osv.
Varje serie är på 5 skott kanske jag ska nämna. Sätter du 5 st. nior på tavlan har du med andra ord inte skjutit guld, så området är ganska smalt.
Så det är inte lätt. Förvisso finns det de som har lätt för allt, men jag tror att jag ligger i den övre tredjedelen - om inte högre - med mina pistolskytteresultat än så länge av cirka 20 startande.
Jag sätter mina skott på det svarta utan större problem. En del har fortfarande svårt att träffa tavlan, och kanske borde inse att pistolskytte inte är deras grej.
Jag lovar dig att pistolklubbarna inte ser det som sin uppgift att beväpna Sverige...
Jag vet inte vart du bor, men kan kanske tipsa dig om en bra klubb i Stockholm så du kan börja till nästa år...