This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ja, det kan jag tänka mig, men trodde väl att den andra texten blev rätt så här.Enda felet är att bilden är vriden 90grader moturs
Osembei (bild 1 blå) avsmakade. Goda, lättsmälta och påminner lite om popkorn. Gott tilltugg.Bild 1
Grön: torkade småfiskar. Riktigt goda att doppa i majonnäs som man spetsat med några korn riktigt vass chilli. I mitt hushåll kör vi med BirdEye.
Gul: högkvalitativt grönt te. Sencha av högsta kvalitet.
Röd: torkad tång, men inte helt torr. Lätt sötad och syrlig. Innehåller jod. Gott till ssk saké. Funkar även som godis till barn.
Blå: osembei, riskakor med sojasås på och svarta bönor i. Passar grymt bra som tilltugg t whiskey.
Lila: torkad, strimlad/riven bläckfisk. Perfekt till öl och andra "pubdrycker"
Rosa: salladsdressing med japansk umami-smak. Lyfter vilken grönsallad som helst. Passar grymt bra med rött vin till.
Orange: "jagariko", ett av japans mest populära chipssubstitut. Friterade Potatisstavar.
Svart: skivade, rökta bläckfiskkroppar ("squid"), perfekt till pubdryck.
Vit: umeboshi
Brun: nori för att sprida ut på riset efter servering (helst med träsked, VÄLDIGT frustrerande). Lite som att man river parmesan över pasta eller maler svartpeppar över falukorv eller smular oregano över Felix pizza.
Bild 2
Röd: crunky med tesmak - grön choklad
Gul: kitkat med jordgubbssmak - rosa choklad.
Grön: umeboshi
Blå: japansk version av katrinplommon
Orange: arufååtå - mjölkchoklad på små kex och med liten sälta.
Svart: umeboshi
Vit: pocky - chokladgodispinnar, finns ett 15-tal olika smaker. Minst. Detta är originalet.
Rosa: umeboshi
Allt är verkligen gott!
Salladsdressingen är med utpräglad UMAMI-smak.Osembei (bild 1 blå) avsmakade. Goda, lättsmälta och påminner lite om popkorn. Gott tilltugg.
Salladsdressing (bild 1 rosa) Fantastisk god, påminner om en lättare variant av teriyaki, men mer komplex. Avnjöts på en enkel sallad med pinjenötter, grönsallad, tomat och annat jox jag inte minns. Riktigt god, känns som den kan användas till det mesta.
Japanska plommon (bild 2 blå)
Inte helt olikt Umebushi, men mer enbart salta, inte samma syrlighet. Lite trista i jämförelse.
Potatisstavar (bild 1 orange)
Som potatischips men godare. Aningen för hårda möjligen, men skitgoda och jag tycker mig en ana lite smak av grönt te. Perfekt tilltugg.
Fiskarna och bläckfisken tar jag med till jobbet så fler får testa, skall bli kul. Ihop med några av de överblivna umeboshi. Du skulle sett @vininfo.nus min när han modigt testade i lördags. Ungefär så här såg han ut:
Det var nog första gången jag hört de orden tillsammans.Torkad bläckfisk (bild 1 lila): Lite träig och trist men helt ok fiskmatssmak.
Asså, du borde börja hänga med mig låter det som. En dag utan nya sammansatta ord är en förlorad dag.Det var nog första gången jag hört de orden tillsammans.
Fiskarna och bläckfisken tar jag med till jobbet så fler får testa, skall bli kul. Ihop med några av de överblivna umeboshi. Du skulle sett @vininfo.nus min när han modigt testade i lördags. Ungefär så här såg han ut:
Doppade ni de torkade fiakarna i majonnäs sprinklad med HETT chillipulver? Det blir en helt ny extra dimension så.Så, nu har både torkade fiskar, rökta bläckfiskar, portionsförpackade samt slemmiga alger och torkad bläckfisk provats.
Rökt bläckfisk (bild 1 svart): Tummen upp, påminner om rökt ål ungefär.
Torkad bläckfisk (bild 1 lila): Lite träig och trist men helt ok fiskmatssmak.
Slemmiga alger (bild 1 röd): Vedervärdig konsistens, gummiaktig med tydlig och läskig algsmak. VILL INTE PROVA IGEN.
Torkade fiskar (bild 1 grön): Som sardiner, helt ok att äta, men inget unikt. Katterna skulle förmodligen älska dem.
Är den rökt, så är den rökt.Låter mumma det med, men visst borde väl det även gå att slänga upp dem på en charktallrik som alternativ till oliver? Hade dem som tilltugg idag vilket funkade bra. Den rökiga varianten, är det rökigt te den är smaksatt med?
Jo, kattmaten smakar klart bättre med het majonäs (har testat). Barnen blev överlyckliga när de fick prova tånggodiset, klart godare än vilket godis som helst. Skall nog skaffa mig ett rejält paket att ha till nästa allahelgonahelg. Jag kommer nog att bli omåttligt populär.Doppade ni de torkade fiakarna i majonnäs sprinklad med HETT chillipulver? Det blir en helt ny extra dimension så.
...och de havssmakande algerna är gudabenådat GODIS för barnen. Vem vill ha choklad då det finns alger? (Fast eg är det tång.)
Vissa saker kräver tillvänjning, har jag hört...Jo, kattmaten smakar klart bättre med het majonäs (har testat). Barnen blev överlyckliga när de fick prova tånggodiset, klart godare än vilket godis som helst. Skall nog skaffa mig ett rejält paket att ha till nästa allahelgonahelg. Jag kommer nog att bli omåttligt populär.
Skämt åsido, jag hade mycket svårt för att svälja ner denna styggelse till "godis", men man kan inte gilla allt.
...även Rusché...har jag hört.Vissa saker kräver tillvänjning, har jag hört...
Det hela beror nog på hur hög tröskeln är, men point taken...även Rusché...har jag hört.