Mattias Schyberg
Administratör
Japanska viner, tänker ni, det kan väl inte vara något att ha? Varför inte, tänker jag. Japaner är generellt väldigt kvalitetsmedvetna och hygieniska, dessutom lärda och vana att jobba hårt för att nå resultat. Bra grogrund för att odla vin med klass med andra ord. Hur klimat, jordmån och andra förutsättningar ser ut lämnar jag i era händer att förmedla, jag har nämligen ingen aning. Kina är dock riktigt stora inom vinindustrin, men här känner jag inte alls lika stort förtroende. Lite fördomsfullt ser jag bristande hygien och kvalitetskänsla som två stora hinder för att få mig intresserad (kan vara heelt ute och cykla här dock).
Till saken hör att Systembolaget har tagit in ett japanskt vin i ordinarie sortimentet nu i senaste nyhetssläppet. Vinet i fråga har det smått fantastiska namnet Grace Koshu (www.systembolaget.se/6601).
Vinet är dessutom gjort på den inhemska druvan "Koshu", som tros ha dykt upp i Japan för ca 1000 år sedan, vilket gör det extra spännande
Vad tror ni om detta, någon har kanske redan provat? Jag förutsätter dock att @StefanAkiko har stenkoll, fattas bara annat, men även ni andra har kanske lite tankar kring ämnet att förmedla? Är Japan ett vinland att räkna med på sikt, och vilken typ av viner kan vi räkna med att nationen har förutsättningar att göra?
Till saken hör att Systembolaget har tagit in ett japanskt vin i ordinarie sortimentet nu i senaste nyhetssläppet. Vinet i fråga har det smått fantastiska namnet Grace Koshu (www.systembolaget.se/6601).
Vinet är dessutom gjort på den inhemska druvan "Koshu", som tros ha dykt upp i Japan för ca 1000 år sedan, vilket gör det extra spännande
Vad tror ni om detta, någon har kanske redan provat? Jag förutsätter dock att @StefanAkiko har stenkoll, fattas bara annat, men även ni andra har kanske lite tankar kring ämnet att förmedla? Är Japan ett vinland att räkna med på sikt, och vilken typ av viner kan vi räkna med att nationen har förutsättningar att göra?
Last edited: