vintomas
Numera lågaktiv bloggare
Fast NM har väl inget med husstatus att göra!?!
Jag håller helt och hållet med @MartinE. "Champagnehus" är den oftast använda beteckningen (även på bl.a. engelska) på kategorin négociants-manipulants (NM), som producerar champagne på helt eller delvis inköpta druvor. Champagnehus täcker även "fuskkategorin" négociants-distributeurs (ND), som sätter egna etiketter på andras produktion.NM = champagnehus = har rätt att köpa in druvor från andra odlare. Tycker du jag uttrycker mig slarvigt då?
Organisationen för större champagnehus heter förvisso Union de Maisons de Champagne, men är väl en organisation för de stora och mestadels gamla champagnehusen (som är NM), som på engelska fortfarande brukar betecknas Grandes Marques. Det är en tydlig trend under senare decennier att tidigare renodlade småodlare (RM) expanderar och blir NM, och således finns det numera en typ av NM-producenter som knappt fanns förr. Jag har dock svårt att se någon principiell skillnad mellan de "halvstora" som börjat köpa in först under senare tid, t.ex. André Clouet (ej medlem i UMC), och de som gjort det länge, som t.ex. Besserat de Bellefon (medlem i UMC).
RM är i princip samma som kraven för "Domaine" eller "Château" i andra franska vinregioner. Det betyder att det går bra att leasa vingården, snarare än att äga den. Även det räknas som egna druvor, eftersom de är odlade i egen regi. Det finns också en ovanlig producentkod SR i Champagne som står för société des recoltants, som ungefär är en RM ägd av flera släktingar. Sammantaget finns det alltså en viss flexibilitet kring ägarförhållanden, men mindre kring hur "driften" ser ut.
Jag kan tänka mig att det finns mindre högklassiga producenter som gått över från att vara RM till att vara NM, som inte riktigt vill kännas vid att de inte längre ingår i kategorin småodlare, eftersom det på vissa "submarknader" kan vara mer prestigefullt att vara småodlare.