Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kakaopulver av kvalitet...

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Känns som konstigt mått på kvalité. Finns ju massa urusla kakaopulver som inte är alkaliserade. Alkalisering görs väl för att "förbättra" smak och färg?
Eftersom jag själv inte tillverkar kakaopulver är jag ingen expert på ämnet , så jag kan inte ge dig ett rakt svar, mer än smakmässigt, har jag testat typ allt som finns på marknaden, och där är det en väldigt stor skillnad , lite som att den är rå och ärlig.
Som att jämföra en pumpad bag in box vin emot en rent och ärligt producerat naturvin som smakar rent av sitt ursprung, om man nu blev mer klok av det 😉

Eftersom jag själv inte tillverkar kakaopulver är jag ingen expert på ämnet , så jag kan inte ge dig ett rakt svar, mer än smakmässigt, har jag testat typ allt som finns på marknaden, och där är det en väldigt stor skillnad , lite som att den är rå och ärlig.
Som att jämföra en pumpad bag in box vin emot en rent och ärligt producerat naturvin som smakar rent av sitt ursprung, om man nu blev mer klok av det 😉

Naturvin vs svavlat vin 😉. Vet vilket jag skulle välja.

Jämförelsen gällde inte naturvin vs svavlad toppbordeaux utan ”en pumpad bag in box vin emot en rent och ärligt producerat naturvin”. Vad väljer du?

Min jämförelse är nog mer korrekt. 😘

Inga kakaopulver jag testat som ej varit alkaliserade har kommit i närheten av kakao från "massprducenter" som tex michel cluizel eller valrhona (för söta skapelser).

Skulle jag däremot tex laga en chiligryta så skulle jag nog välja en som inte var alkaliserad. Också om det är potentiella hälsoeffekter som man är ute efter så är dessa varianter bättre.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Min jämförelse är nog mer korrekt. 😘

Inga kakaopulver jag testat som ej varit alkaliserade har kommit i närheten av kakao från "massprducenter" som tex michel cluizel eller valrhona (för söta skapelser).

Skulle jag däremot tex laga en chiligryta så skulle jag nog välja en som inte var alkaliserad. Också om det är potentiella hälsoeffekter som man är ute efter så är dessa varianter bättre.
Har du testat Jennys kakaopulver, hade varit kul o höra jämförelse emot Valrhona tex ?:)

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Nepp. Borde väl göra det egentligen. Finns det någon mer känd internationell producent som är likvärdig?
Amedei, Cluizel, Valrhona, Domori är ju om man säger originalen, det var ju dem som lyfte fram kvalitén till vad det är idag. lite som Louis Roederer, Bollinger, Krug.
Storhus med kvalité som har lett vägen fram o inspirerat dem till idag små kvalitets producenter som gör egen hantverksprodukt från tex sin egna odling, om man ska ta vin-liknelse :)

Amedei, Cluizel, Valrhona, Domori är ju om man säger originalen, det var ju dem som lyfte fram kvalitén till vad det är idag. lite som Louis Roederer, Bollinger, Krug.
Storhus med kvalité som har lett vägen fram o inspirerat dem till idag små kvalitets producenter som gör egen hantverksprodukt från tex sin egna odling, om man ska ta vin-liknelse :)
Brukar inte de satsa på alakliserad kakao? Kakao från Valrhona har jag bara sett alkaliserad iaf, har två burkar hemma. Amedei är ju lite husfavorit för choklad, men aldrig sett deras kakopulver i sverige. När jag googlar ser jag att det finns kakopulver från dem i utlandet som ej är alkaliserad...

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Brukar inte de satsa på alakliserad kakao? Kakao från Valrhona har jag bara sett alkaliserad iaf, har två burkar hemma. Amedei är ju lite husfavorit för choklad, men aldrig sett deras kakopulver i sverige. När jag googlar ser jag att det finns kakopulver från dem i utlandet som ej är alkaliserad...
Om Domhär storhusen alkaliserar vet jag faktiskt inte. Men smakmässigt så smakar de så tycker jag. Lite samma sak som att champagnehus och odlarchampagne distinkt smakar olika i sin stil, så gör även kakaon. Den svenska importören på både Domori(Berzelii) & Amedei(Adoro)tar in kakaopulvret, faktiskt, men de är nog bara stora 5kg påsar för konditori typ, därför du inte hittat dem.

Men köper du anklever av mig nån gång kan du få en burk Amedei utav mig jag har massor hemma :)

Toppen