This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Baron_Philippe skrev:2008 Château Figeac kanske. Har några sådana på lut och har tidigare öppnat en flaska. Det är ett riktigt kanonvin som är otroligt gott redan nu men som förmodligen kommer vara helt fantastiskt om 15-20 år. Tror att Larsson gav vinet 93 poäng i sin genomgång av Bordeaux 2008. Parker gav vinet nånstans runt 80 poäng och skrev att det inte hade strukturen för att kunna lagras och därför borde drickas inom något år.
sunqan skrev:Systembolaget får väl bara lägga på 20 procent plus det fasta påslaget på 3,50? Dvs det är väl i princip importören som bestämmer priset på fine wines... (aj)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Magikern skrev:Det borde rätterligen innebära att de är ett riktigt fyndpris på det här vinet? Eller har Robert Parkers betyg begränsat inflytande på vad t.ex. SB sätter för priser på sina viner?
Baron_Philippe skrev:Vet inte vad Parker har för inflytande där. De flesta andra verkar ju hålla egendomen högt. Vinet kostar runt 700:- på SB vilket väl är rätt normalt för en Saint Emilion Premier Cru Classé B (förutom typ Angelus, Pavie, m.fl. som uppnått mera stjärnstatus). Det är väl en av de egendomar som Parker bestämt sig för att inte tycka om då han i princip aldrig gett vinerna mer än 90 poäng. Men det är ju en gammal anrik egendom som ligger granne med Cheval Blanc och som har haft högt anseende under lång tid. De har nog en stabil kundbas runt om i världen som förstår att RP inte alltid har rätt.
Inköpspris+19% (om man skall vara petig) + 3:50/flaska+alkoholskatt+moms = utpris.sunqan skrev:Systembolaget får väl bara lägga på 20 procent plus det fasta påslaget på 3,50? Dvs det är väl i princip importören som bestämmer priset på fine wines... (aj)
Andreas L skrev:RP bedömer sällan blint... Han gillar inte Figeac, speciellt inte sedan de inte välkomnar honom längre...
Magikern skrev:Känner någon till bra exempel på riktiga kanonviner (i ert tycke) som fått dåliga betyg av Parker?
Magikern skrev:Är de vanligt att de får sänka sitt pris betydligt efter att ha fått dåliga betyg av Parker?
Kan förstår honom i viss grad. Har svårt att ge Guy Charlemagne speciellt höga poäng då jag provar. Kanske lite mindre påverkan på deras försäljning dockAndreas L skrev:RP bedömer sällan blint... Han gillar inte Figeac, speciellt inte sedan de inte välkomnar honom längre...
Anders Landström skrev:RP bedömer sällan blint... Han gillar inte Figeac, speciellt inte sedan de inte välkomnar honom längre...
Kan förstår honom i viss grad.
vintomas skrev:Kan förstår honom i viss grad.
Cheval Blanc har fått höga betyg av Parker fast han en gång i tiden blev biten av en hund där.
Ser att den nyaste årgång av Figeac som Parker själv bedömt är 2008, 2007 är inte bedömd. Däremot har Neal Martin, som avlönas av Parker, fortsatt att bedöma de senaste årgångarna - de flesta av hans omdömen publiceras bara på nätet, ej i den tryckta Wine Advocate.
Magikern skrev:Figeac 2008 är väl fortfarande i tunneln som man säger?
Det måste vara hopplöst att ge ett rättvist betyg på ett vin som inte är i närheten av sin topp förrän efter 10 år?
Man kan kanske släcka ut tanninerna lite med rätt mat till men de borde bli väldigt orättvisa bedömningar.
Baron_Philippe skrev:Jag drack 2008 Figeac för ett tag sedan och jag tyckte absolut inte att den var sluten. Självklart väldigt ungdomlig men ändå mycket öppen. RP provar väl alla viner ungefär samtidigt under primeur-kampanjen och sen igen när de buteljerats. Även om jag sällan litar på hans bedömningar då vi uppenbarligen inte har samma smak så är det nog så att han säkert har bland de längsta och bredaste erfarenheterna på jorden när det gäller att prova och bedöma unga lagringsobjekt.
Efter 2008 så var väl Parker inte välkommen längre (2008:an sågades ganska rejält) och jag kan inte hitta att Neal Martin provat vinet heller.Baron_Philippe skrev:Jag drack 2008 Figeac för ett tag sedan och jag tyckte absolut inte att den var sluten. Självklart väldigt ungdomlig men ändå mycket öppen. RP provar väl alla viner ungefär samtidigt under primeur-kampanjen och sen igen när de buteljerats. Även om jag sällan litar på hans bedömningar då vi uppenbarligen inte har samma smak så är det nog så att han säkert har bland de längsta och bredaste erfarenheterna på jorden när det gäller att prova och bedöma unga lagringsobjekt.
Någon som är medlem på WA som kan berätta vad Neal Martin har för omdömen om Figeac?