Rödvinsproduktionen i Tyskland ökar stadigt, och utgör för närvarande runt 35% av den totala produktionen. Det är främst ökad efterfrågan från restaurangnäringen som gjort att alltfler vinodlare satsar på att få fram röda kvalitetsviner. Ahr, Rheingau,Pfalz och Baden är de distrikt som man skall botanisera i när det gäller röda viner. Om man ger sig in i Ahr-dalen finns det mycket bra spätburgunder att inhandla. J.J Adeneuer, Meyer-Näkel samt Jean Stodden kan jag rekommendera. I Rheingau är det det lilla området runt Assmanshausen som gäller med odlare som Domain Assmanshausen och August Kesseler. Pfalz är definitivt det bästa rödvinsdistiktet i Tyskland. Här finns de stora drakarna, tex. Friedrich Becker, Knipser, Philipp Kuhn,Rings, Schneider i Ellerstadt med flera. I Baden är Bernhard Huber störst, men det finns säker många andra bra rödvinsodlare, jag har inte haft tid att dyka djupare ned i distriktet. Spätburgunder är den största druvsorten både när det gäller produktion och kvalite´. St Laurent är en intressant druva som ofta ger bra rödviner. CS , Merlot och Syrah ökar stadigt, och blandningar av dessa sorter är det som jag tycker är mest intressant att prova för närvarande. Vad skall man då undvika? Dornfelder, Portugiser, Trollinger, Schwarzriesling och Lemberger är sorter som inte gör någon människa glad, såvida man som tysk inte är uppfödd med dessa druvsorter. Kan även tipsa om
www.rotweinpreis.de där man kan få lite info om vilka "Shooting Stars" som är på gång.