This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Utan att vara någon som helst expert på området så har jag läst ut ur det material som publicerats i seriösa vinpublikationer att problemet i avancerade ekonomier i första hand handlar om andra- och tredjehandsmarknaden.Fast jag vet ju att mycket prestige-Bordeaux som säljs i Kina är något helt annat förstås, men hur stort är problemet i Europa?
Nog har jag druckit en hel del Champagne som inte smakar bättre än 50-kronors Cava... Men att tro att Rudy och grabbarna skulle orka "grejja" med low-end-produkter, känns infamt.DN skriver idag om matfusket och hur kriminella nätverk har hittat nya sätt att tjäna pengar.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/organiserad-brottslighet-styr-matfusket/
Ett exempel som finns med på bild men inte nämns i artikeln är
Visa bifogad bild 1462
Vilken fakta ligger bakom dessa påståenden? Hur stort är det här "fusket"? Någon på FW som har stött på champagne som kan misstänkas vara om-märkt enklare mousserande? Jag blir alltid lite fundersam när svepande påståenden inte backas upp med mer fakta...
Det är en spännande situation med hantverksölen och småbryggerierna. Jag tror att SB skjuter sig själva i foten genom att göra så här när nu ölen har fått en så pass bred publik. Jag förstår dock att det är ohållbart för enskilda butiker att agera "lager" och internleverera till resten av Sverige. Den logistiken lär ju vara en mardröm, särskilt när det hela tiden finns en "backlog" (minns inte det svenska ordet) på många beställningar som ska göras när det kommer in nya flaskor.Vi "vinsnobbar" verkar inte väcka mycket sympatier hos politiker, media eller namnen på gatan, men jag har sett ett gäng artiklar där svenska mikrobryggare uttalar sitt missnöje med monopolet, nu senast i Expressen: http://mittkok.expressen.se/har-systembolaget-fatt-solsting/
Kanske våra maltiga vänner har bättre chans att bilda en bred opinion mot status quo?
Glädjande nog så finns det faktiskt folk som beställer den Bellini som nämns i artikeln; jag såg några flaskor härom dagen på jobbet och de hade färgen av morotsjuice.Systembolag eller kvalitet? av Per Gudmundson i SvD.#svpol
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/systembolaget-lurar-svenska-konsumenter_3790230.svd
Välskrivet och läsvärt.Systembolag eller kvalitet? av Per Gudmundson i SvD.#svpol
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/systembolaget-lurar-svenska-konsumenter_3790230.svd
Jag blir deprimerad när jag läser kommentarerna. Alltför ofta man hör samma resonemang när man träffar folk och SB kommer på tals.Välskrivet och läsvärt.
Att läsa kommentarerna är också givande. Intressant att försöka förstå hur (majoriteten svenskar?) resonerar:
Om man tar bort monopolet blir allt sämre eftersom ICA då börjar sälja dåligt vin utspätt med vatten?
Välskrivet och läsvärt.
Att läsa kommentarerna är också givande. Intressant att försöka förstå hur (majoriteten svenskar?) resonerar:
Om man tar bort monopolet blir allt sämre eftersom ICA då börjar sälja dåligt vin utspätt med vatten?
Ja, kommentarsfältet är skrämmande att läsa och kommentarena visar på hur djupt rotade alla felaktiga föreställningar om SB är i den svenska folksjälen.
-Folk tror att utbuder på SB är bättre än i övriga Europa
-Folk tror att om Monopolet försvinner kommer det bara finnas et enda(utspätt) vin att välja på på Ica.
-Folk tror att Systembolaget skyddar befolkningen mot överkonsumtion när de i själva verket baxar ut mest billig skräp-BIB i hela Europa
-Folk tror att bättre viner kommer att bli dyrare(!) alternativt helt försvinna?
Sist men inte minst är det ju intressant att de som bor på landsbygd oroar sig för försämringar vid en privatisering och menar på att utbudet enbart kommer att finnas i storstäderna, men så är det ju redan idag, systembolag i mindre städer (Kalmar) har ju ett oerhört skralt utbud och det är ju bara i storstäderna du hittar "specialbutiker"
-Nu försvarar sig ju SB med att de tillhandahåller beställningssortimentet på dessa orter men beställa kan man ju göra från vem som helst, det finns ingen anledning att de ska agera mellanhand.
Man kan hur som helst bara gratulera Systembolaget och IOGT-NTO till en väl utförd desinformationskampanj.