Johan Franco Cereceda tycker till:
Boxupproret närmast löjeväckande
Nej, jag gillar inte boxen, den stora pappförpackningen som blir allt vanligare i vinvärlden. Den har flera nackdelar, det är för mycket av ett och samma vin, den är otymplig, normalt ganska ful, jag har svårt att öppna kranen och få den att sitta bra, jag dricker utan kontroll. Nej, det där sista stämmer inte. Men den ger ingen skön känsla helt enkelt.
Samtidigt vet jag att den har sina fördelar. Den är lätt att bära med sig till landet, och framför allt göra sig av med när man ska därifrån, påsen kan förvandlas till en flytkudde, något jag och mina barn blev varse när vi byggde en flotte som bars upp av sommarens synder. Dessutom, vinet har blivit bättre och bättre. Att det inte ska lagras är inga svårigheter för mig när omkring 95 procent av allt vin som köps på Systembolaget konsumeras inom 24 timmar efter köpetillfället. Vinet ska helt enkelt drickas per omgående och det är väl bra så. Dessutom behöver jag inte vara rädd att vinet ska vara korkdefekt.
Men nej, jag köper annat än undantagsvis ett boxvin, möjligen till landet någon enstaka gång. Samtidigt har jag folk i min omgivning som blir galet upprörda när boxen kommer på tal. Senast vid en lunch var det någon som sa att han inte ens ville diskutera vinet som levererades i box just för att hela konceptet gör honom så förbannad. Vi fortsatte att prata om kriget i Afghanistan istället. Eller att Sandra Bullock hoppar av sin Europaturné. Typ. Men man förstår plötsligt att denna oskyldiga förpackning som ingen ville ta i med tång från början fortfarande är kontroversiell, väcker känslor, får folk att tappa fattningen.
Men att starta ett uppror mot boxen, just det som nu sker, på flera håll, tycker jag är närmast löjeväckande. Vinkulturen i Sverige håller på att förflackas, hävdar upprorsmännen, folk dricker okontrollerat, och vinet smakar dåligt, fortsätter de och hävdar glasflaskans överlägsenhet, finkulturen i vinkulturen och känslan av när naturkorken ger ifrån sig sitt sällsamma ljud när den försiktigt dras ur vinflaskans hals.
För mig är vin livsmedel, inte kult, för i stort handlar det om att dricka gott, äta gott och ha det bra. Och att diskutera innehållet, inte ytan.
Publicerat: 2010-03-31