Den här forumjakten på Kronstam, börjar inte den lukta Jante?
Du skall ikke tro at du er noe.
Du skall ikke tro at du kan laere oss noe.
Grundfrågan här är huruvida ett gäng självutnämnda experter--- vi (eller i alla fall jag) pratar alltid om ett kollektiv av vinskribenter, som inte inkluder dig Hans, det vet du sedan tidigare--- förtjänar utsättas för granskning och ifrågasättande.
Vi har svårt att acceptera brist på formella kunskaper när det gäller yrkesutövning i de allra flesta sektorer i samhället. Men i Sverige kommer vinjournalistiken undan, och det finns ju historiska kulturella orsaker till det. Förutom formella förkunskaper behöver man i det glada skribentgänget inte heller arbeta efter någon etablerad metod (läs: blindprovning) eller hålla isär rollerna mellan konsumentrådgivare och leverantörskompis.
Jag tycker det är rimligt, för att inte säga sunt och förnuftigt, att obönhörligen ifrågasätta "sanningar" från den hörnan. Men det har ingenting med Jantelagen att göra. Om min husläkare inte har läkarexamen, inte undersöker mig korrekt innan diagnos, och får extralön från ett läkemedelsbolag, är det ett uttryck för Jantelagen att ifrågasätta läkarens yrkesutövning?
Sen ska man förstås inte hetsa mot person men lite raljerande skämt får man nog leva med om man är svensk "vinexpert". Eller så får man göra som Råbert, stämma hela världen...