Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Näthandel av alkohol kan stoppas i Sverige efter finländsk dom i alkotaxi-målet enligt IOGT-NTO.

http://drugnews.nu/2015/11/12/nathandel-av-alkohol-kan-stoppas/
Intressant, det där Alkotaxi-målet har vi gått och väntat på i 1,5 år, sedan Helsingfors tingsrätt begärde förhandsbesked av EU-domstolen. Det ska bli intressant att läsa domen, och inte bara läsa Drugnews referat av IOGT-NTO:s tolkning av den.

Här kan man läsa om verksamheten i en DN-artikel från 2009.

Finland har ju en mycket speciell sitation eftersom de är ett monopolland med hög alkoholskatt som har sin största stad på kort (1,5 timme?) avstånd med snabbfärja från ett land som tidigare knappt hade någon alkoholskatt alls. Alltså körde företaget själv snabbt ut vodkan och rökverken med "taxi" från Tallinn till Helsingfors. De lär ha ignorerat Joustradomen (= mottagarlandets punktskatt ska läggas på vid distanshandel).

Finlands försök att stoppa detta, utan att bryta mot Rosengrendomen (= privatpersoners distansköp från andra EU-länder är tillåten), har då varit att köparen måste ordna transporten.

Så vitt jag förstår har Finlands regelverk aldrig varit till för att stoppa den seriösa nätvinhandeln (de som betalar mottagarlandets alkoholskatt och följer åldersgränser), men en sådan regel kan ju få en sådan effekt.

Återkommer när jag läst domen!

Mattias Schyberg

Administratör
Kaxig framsida i senaste numret...

151117-charlie-hedbo-jpo-551a_d496b49f6a3a958551cc6ac25f0cba8f_nbcnews-ux-2880-1000.jpg

"They have weapons. F*** them. We have champagne!” - Charlie Hedbo

Larseman

Medlem
Intressant, det där Alkotaxi-målet har vi gått och väntat på i 1,5 år, sedan Helsingfors tingsrätt begärde förhandsbesked av EU-domstolen. Det ska bli intressant att läsa domen, och inte bara läsa Drugnews referat av IOGT-NTO:s tolkning av den.

Här kan man läsa om verksamheten i en DN-artikel från 2009.

Finland har ju en mycket speciell sitation eftersom de är ett monopolland med hög alkoholskatt som har sin största stad på kort (1,5 timme?) avstånd med snabbfärja från ett land som tidigare knappt hade någon alkoholskatt alls. Alltså körde företaget själv snabbt ut vodkan och rökverken med "taxi" från Tallinn till Helsingfors. De lär ha ignorerat Joustradomen (= mottagarlandets punktskatt ska läggas på vid distanshandel).

Finlands försök att stoppa detta, utan att bryta mot Rosengrendomen (= privatpersoners distansköp från andra EU-länder är tillåten), har då varit att köparen måste ordna transporten.

Så vitt jag förstår har Finlands regelverk aldrig varit till för att stoppa den seriösa nätvinhandeln (de som betalar mottagarlandets alkoholskatt och följer åldersgränser), men en sådan regel kan ju få en sådan effekt.

Återkommer när jag läst domen!
Här finns domen: http://curia.europa.eu/juris/docume...t&part=1&text=alko&doclang=SV&cid=636042#ctx1

Skriven på äkta juridiska :)

jrick

Medlem
Näthandel av alkohol kan stoppas i Sverige efter finländsk dom i alkotaxi-målet enligt IOGT-NTO.

http://drugnews.nu/2015/11/12/nathandel-av-alkohol-kan-stoppas/
Jag har bara skummat domskälen mem domslutet gör ju gällande att det inte är fritt fram att förbjuda näthandeln, eventuella "lag och ordning"-motiverade lagar mot näthandel får ju enligt domen inte innebära ett hinder för fri rörlighet för varor inom EU.

Vino fino

Medlem
IOGT och Monopollobbyn blandar som vanligt ihop argument, orsak och verkan, logik, ljuger och skräms. Men jag orkar inte ens gå in på det.

Det viktiga är att komma ihåg följande: driver de igenom motsvarande trams i Svedala får vi gå tillbaka till Bodegashop-varianten (för er som minns den), där vinhandlaren ber köparen att välja frakt. Köparen "arrangerar frakt" (trycker på knapp "DHL" eller "UPS" på vinhandlarens hemsida), man får två separata fakturor, en för vin och en för transport, och vips så är transporten ordnad av köparen. Så ni kan ju suga på den, IOGT.

Som vanligt i hyckleriets högborg Svedala så skriker man i himlens sky men i slutänden blir resultatet detsamma.

sunqan

Vinös
Resultatet blir inte riktigt detsamma
Svenska staten tappar momsintäkterna :) iom att det inte längre handlar om disranshandel utan om privatinförsel, anses varan vara omsatt i säljarlandet och moms ska tas ut där.
Så på 12 flaskor vin för 12000 får staten in 250 spänn istället för 2650. Bra tänkt :)

Peder

Medlem

Den finska tullen vidtar åtminstone inga åtgärder nu enligt deras pressmeddelande, men fortsättning lär följa!

http://www.tulli.fi/sv/tiedotteet_s...smeddelanden/meddelande_20151119_5/index.html

Även Winefinder har kommenterat den finska domen!

http://www.livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=12118#.Vk48ouLfBdh

Peder

Medlem
Det här måste vara dagens skämt. Behålla ett ord som de inte förstått betydelsen av?
http://mobil.dn.se/debatt/folkpartiet-byter-namn-till-liberalerna/

Så har det mycket oliberala partiet Folkpartiet nu bytt namn till Liberalerna. Något som är nytt att Liberalerna (FP) vill tillåta gårdsförsäljning och det är något nytt för detta parti som är väldigt monopolvänligt trots sitt nya namn.

http://www.nsk.se/2015/11/23/gardsforsaljning-av-vin-nara/

Larseman

Medlem
Så har det mycket oliberala partiet Folkpartiet nu bytt namn till Liberalerna. Något som är nytt att Liberalerna (FP) vill tillåta gårdsförsäljning och det är något nytt för detta parti som är väldigt monopolvänligt trots sitt nya namn.

http://www.nsk.se/2015/11/23/gardsforsaljning-av-vin-nara/
@vintomas har skrivit ett långt inlägg om detta på sin blogg: https://vintomas.wordpress.com/2015...-nara-riksdagsmajoritet-for-gardsforsaljning/
Som vanligt välskrivet och välinitierat!

Peder

Medlem
Mikael Mölstad blir lite uppretad på Livets Goda och mailar följande till LG. Då vet man att Mölstad vanligtvis har ett gott humör. :)

"
Hej vänligen ändra det osanna. Sören Grunnet Lövenlund är endast VD för White Guide Danmark, samt minoritetsägare i White Guide. Jag är inte ansvarig utgivare och har också kommenterat det hela, om du vill leka journalist då får du hålla dig till reglerna. Detta luktar annars påhopp på White Guide, vilket jag vet att Livets Goda är pinsamt intresserade av. Jag har påpekat att jag är medgrundare och delägare. Vänligen förstör inte mitt normalt sett goda humör //Mikael Mölstad".

http://www.livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=12146#.VlV7xuLfBdg

Mattias Schyberg

Administratör
Vem är sugen på att köpa vin från Rudy's vinkällare? Inte jag i alla fall, detta även om de påstås vara äkta. På sätt och vis så hade jag hellre köpt en fejkad flaska i så fall bara för att se om vinet ändå är av någorlunda kvalitet, men vem vet, hans förfalskningar kan ju mycket väl få samlarvärde oavsett. "Titta vad jag har - en äkta Rudy!", typ. :D

http://www.decanter.com/wine-news/authentic-rudy-kurniawan-wines-up-for-auction-283401/

ChristianB

DipWSET
Vem är sugen på att köpa vin från Rudy's vinkällare? Inte jag i alla fall, detta även om de påstås vara äkta. På sätt och vis så hade jag hellre köpt en fejkad flaska i så fall bara för att se om vinet ändå är av någorlunda kvalitet, men vem vet, hans förfalskningar kan ju mycket väl få samlarvärde oavsett. "Titta vad jag har - en äkta Rudy!", typ. :D

http://www.decanter.com/wine-news/authentic-rudy-kurniawan-wines-up-for-auction-283401/
Jag grävde vidare i de där artiklarna under dagen; det är väldigt intressant att läsa om hur Kurniawan lurade en hel värld av vinkännare, och sedan gjorde ett sådant enkelt misstag som att ange fel årgångar på somliga viner (bland annat ;) ).

Men visst vore det roligt att prova något av de förfalskade vinerna; uppenbarligen har de ju lurat många så något slags kvalité bör de ju ha. Tydligen hade han köpt upp bulkviner köpta under tidigt 1900-tal från négociants i Bggne och märkt upp dem som prestige-etiketter, varav somliga tydligen ska ha varit av Grand Cru-klass...

chambertin

Medlem
Jag grävde vidare i de där artiklarna under dagen; det är väldigt intressant att läsa om hur Kurniawan lurade en hel värld av vinkännare, och sedan gjorde ett sådant enkelt misstag som att ange fel årgångar på somliga viner (bland annat ;) ).

Men visst vore det roligt att prova något av de förfalskade vinerna; uppenbarligen har de ju lurat många så något slags kvalité bör de ju ha. Tydligen hade han köpt upp bulkviner köpta under tidigt 1900-tal från négociants i Bggne och märkt upp dem som prestige-etiketter, varav somliga tydligen ska ha varit av Grand Cru-klass...
Jo men nu har ju " experter" plockat bort några hundra flaskor ur hans källare (av de drygt 4000 som skall säljas) så vi går helt säkra från "counterfeits" den här gången.;)

Alla dom andra gångerna som "experter" bedömde hans viner så intygade säkert auktoinsfirmorna exakt samma sak vg äkthet.

Har från mina egna få försäljningar på auktionsverket ( och några andra jag känner till ganska bra) konstaterat att proveniens består av muntlig beskrivning av säljaren och inget mer. Inga frågor om dokumentation över huvud taget har ställts. Frågar du mig känns det som en ganska oseriös branch helt utan skrupler där man utnyttjar sin position och tar betalt för tjänster man egentligen inte kan leverera.

ChristianB

DipWSET
Jo men nu har ju " experter" plockat bort några hundra flaskor ur hans källare (av de drygt 4000 som skall säljas) så vi går helt säkra från "counterfeits" den här gången.;)

Alla dom andra gångerna som "experter" bedömde hans viner så intygade säkert auktoinsfirmorna exakt samma sak vg äkthet.

Har från mina egna få försäljningar på auktionsverket ( och några andra jag känner till ganska bra) konstaterat att proveniens består av muntlig beskrivning av säljaren och inget mer. Inga frågor om dokumentation över huvud taget har ställts. Frågar du mig känns det som en ganska oseriös branch helt utan skrupler där man utnyttjar sin position och tar betalt för tjänster man egentligen inte kan leverera.
Det var ju verkligen dåliga nyheter. Finns det några förhållningsregler som man bör förhålla sig till om man vill köpa vin på auktion? Jag har ju knappast råd att spendera tiotusentals kronor på en flaska vin, men det finns ju annat att gå på!

chambertin

Medlem
Det var ju verkligen dåliga nyheter. Finns det några förhållningsregler som man bör förhålla sig till om man vill köpa vin på auktion? Jag har ju knappast råd att spendera tiotusentals kronor på en flaska vin, men det finns ju annat att gå på!
Svår fråga men mitt enkla svar skulle nog vara att spendera inte mer än du är beredd att bli blåst på, och då menar jag inte främst pga av fejkviner utan mest pga dåliga buteljer.

ChristianB

DipWSET
Svår fråga men mitt enkla svar skulle nog vara att spendera inte mer än du är beredd att bli blåst på, och då menar jag inte främst pga av fejkviner utan mest pga dåliga buteljer.
Jag misstänker att det inte är så stor vits att fejka viner som inte är av riktigt exklusivt ursprung, så det är ju ett gott råd! Det lockar ju förstås att köpa viner på auktion som inte finns tillgängliga på andra ställen. ;)

magnum

Epernay, Frankrike

Lite fundersam blir man när det står Reims på en flaska Salon!

chambertin

Medlem
Jag misstänker att det inte är så stor vits att fejka viner som inte är av riktigt exklusivt ursprung, så det är ju ett gott råd! Det lockar ju förstås att köpa viner på auktion som inte finns tillgängliga på andra ställen. ;)
Så sant men dom kan vara dåliga gamla viner i alla fall.
Ser ibland samma 80-tals Bdx som jag har själv i källaren men auktionsvinerna har då och då katastroflåga nivåer jfrt med mina och då undrar man ju hur värdefull "lagrat på Grappe" eller "lagrat i privat vinkälkare" (hur länge då ?) är.

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Nja du, även om det inte brister i krims-krams i Champagne har väl inget värre sett dagens ljus än Penfolds Ampoule, för 109 000 pund. Se Decanter-artikel.

0000034b1-ampoule.jpg

En öppningstjänst ingår också: "The winemaker will travel to the destination of choice, where the ampoule will be ceremoniously removed from its glass plumb-bobcasing and opened using a specially designed, tungsten-tipped, sterling silver scribe-snap. The winemaker will then prepare the wine using a beautifully crafted sterling silver tastevin." (Varför ser jag framför mig att Kronstam borde göra samma sak med varje Claude Val som säljs...)

Får Armand de Brignac att verka som ett seriöst vin i en modest förpackning, till ett mycket humant pris.

Men... Hur mycket socker är det i den, det är frågan?

Toppen