SV: Kompetens på sb.
MasterMarc skrev:
Var på Systembolaget i Visby för ett tag sedan. Hade tänkt mig en Barolo. Jag vet ju att dom har ett ganska skralt sortiment i Visby, så jag tänkte att jag frågar en personal direkt vad som finns.
Hittade en anställd som log och frågade vad han kunde hjälpa till med. Jag ställde min fråga. Han tittade på mig med konstig blick. Hummade lite och sa "annars är Amarone rätt populärt". Vad gör man nu? arg? skratta? Jag valde att bara gå.
Jag brukar aldrig fråga om hjälp och kommer inte göra det igen men min fråga är: Fick jag ett stolpskott eller är detta så som SB's kompetens ser ut?
Då jag själv jobbar på SB kan jag ge min syn på detta (sommarjobb då jag studerar på universitet annars, det är inte min karriär). De flesta som jobbar på de SB-butiker jag har varit på är något sånär intresserade av mat och dryck. Vissa är totalt ointresserade och några få är superkunniga och kan det mesta om butikens sortiment och stora delar av beställningssortimentet. Kunskapsnivån följer ofta med intressenivån. Detta eftersom det inte ges nån internutbildning mer än nån sortimentsprovning i månaden och nån dags introutbildning (som till största del handlar om alkoholpolitiska frågor). Jag är nog den mest kunniga inom vin på min butik, möjligtvis undantaget butikschefen. Detta eftersom jag när ett enormt intresse. I princip all min kunskap på området har jag förvärvat privat. Jag är ju dock ingenting när det gäller vinkunskap jämfört med de flesta på det här forumet. Att någon inte vet vad Barolo är är så klart ytterst pinsamt. Tyvärr är det så, och det finns nog inte så mycket att göra åt saken. En vinintresserad findrickare kommer aldrig lockas av jobb på SB, och det finns helt enkelt ingen större anledning att utbilda personalen mer än kring basicfrågorna som "ge mig tips på ett bra vitt vin under 100:- som ska drickas till räksallad".
egonx skrev:
Är man riktigt vinintresserad är Systembolaget nog ett av de mest deprimerande ställen man kan jobba på. De frågor de peppras med dagligen är av typen: "Har ni den där boxen med apor på?" och "Har ni det där rödvinet som fick 5 solar på TV imorse?
Det här stämmer tyvärr helt. Personalen hade nog varit bättre om kunderna hade krävt det. Mer om detta nedan.
Gurto skrev:
Tycker inte heller att det är någon ursäkt att de bara ska klara kassan och plocka varor. Lite som att jag skulle kräva av min personal på restaurangen att de bara skulle klara av att bära talllrikar och hälla upp dryck utan att spilla - de måste veta vad de serverar och prata för det. Går jag in på Elgiganten för att köpa en TV förväntar jag ju mig att de ska kunna något om TV-apparater. Eller att bilhandlarn kan något om bilar etc. Samma förväntningar borde jag ju kunna ha när jag går in på systemet - speciellt då det är den enda vinbutiken jag kan gå till. Men det är väl det det handlar om - brist på konkurrens och då får denna okunskap härska.
Skillnaden är väl att en kund på Elgiganten är hyfsat intresserad av vilka egenskaper det de köper ska ha. Detta gäller inte den typiska kunden på SB. Det är svårt att jämföra SB med Elgiganten och bilhandlare eftersom man där säljer dyrare varor till kunder som vill veta allt om det de köper. Jämför istället med en vanlig konsumbutik. Personalen där har knappast bättre sortimentskännedom än en typisk Systembolagsanställt, helt tvärt om faktiskt. Visst finns det som sagt riktiga stolpskott som inte kan ett skit som jobbar på SB, och det är tråkigt, men de är i min mening inte i majoritet. De flesta har iaf lite koll. Problemet är att 99,9% av våra kunder skiter totalt i vad det är de köper. De vill bara ha den färggladaste boxen de kan få under 170:-. Nu har jag turen att jobba på en butik där det faktiskt existerar kunder som har ett visst intresse för vad de stoppar i sig, men andra butiker jag har jobbat på är ännu värre. Där kan det på sin höjd komma in 1-2 kunder i veckan som har något annat intresse än att det de köper ska ge maximalt APK och helst inte ge kväljningar. Som sagt, om kunderna var bättre skulle personalen vara bättre. Som det är nu finns det inget behov av att ha nån vidare kunskap. 5-10 inövade svar räcker väl.
Skillnad råder i de tre vinkällarbutikerna. Det är i första hand dem som får verkligt vinintresserade kunder och där är också kompetensen i personalen betydligt högre. Efterfrågan styr.