Gurto
Medlem
Eftersom jag är inne i en period av kryddstark matlagning, varav en hel del tex-mex, tänkte jag kolla vad folket på forumet gör för typ av tacos (eller liknande).
Jag börjar med att bidra med två av mina rätter:
Min standard-taco är egentligen en Texas chili. Så här brukar jag göra, på ett ungefär:
Bryn kuber av högrev (gör ibland med färs, då kan den helt enkelt läggas i efter kryddorna) och lägg åt sidan
Stek fintärnad bacon på medelhög temperatur
Sänk värmen och släng i finhackad lök som sedan steks mjuk på relativt låg temperatur.
Mot slutet läggs finhackad vitlök till (den bränner lättare) och en färsk hackad chili av valfri sort.
I med kryddor - var generös:
En urkärnad och hackad chipotle-chili (rökt och torkad alltså)
Oregano
Spiskummin
Mald koriander
Paprikapulver
Chilipulver
Några lagerblad
lite kanel och lite mald ingefära
Sedan en skvätt kaffe och en skvätt bourbon
I med högreven igen och fyll på med vatten.
Låt småputtra i en sisådär 4-6h. Fyll på med vatten när det behövs. När köttet börjar falla isär låter du vätskan koka ner så att det blir en härlig köttgegga.
Servera med tortillas/nachos (naturella, inte med något jäkla ostpulver på), lime-crème fraiche (zest och lite saft) och pico de gallo - en salsa:
tomat (bara köttet, utan skinn också om du orkar filéa)
Salladslök
Koriander
Limesaft
Mitt senaste experiment var carnitas - fläskkött kokat i ister. Så här gjorde jag:
Skär karré (hade ett drygt kilo) i halvstora bitar (tänk en tjockare skiva delad i två eller tre bitar)
Rimma 1h i limejuice och salt
Hacka ister (1kg) i småbitar och smält i gryta på medelhög temperatur. Tar en timme eller så. Blir kvar en massa frasiga bitar kvar som silas bort (de är ätbara, ungefär som friterade fläsksvålar)
Lägg följande i ditt ister:
Köttet
Pressa en apelsin + släng i resten
4 vitlöksklyftor
Några lagerblad
Lite kanel
Oregano
Spiskummin
Koka på låg värme i ca 2h. Viktigt med låg värme här, ska bubbla lugnt och försiktigt. Jag hade lite för hög temperatur ett tag och köttet blir lite för torrt då.
När köttet är lätt att dela höjer du värmen så att det bubblar rejält och låter koka tills köttet får yta och färg.
Lyft ur köttet och dela köttfibrerna.
Vänd ner i denna sås (eget påhitt, kan skippas):
Rosta en halv vitlök med lite olivolja på i ugn på 200C tills den blir mjuk inuti (tar ca 45min)
Fräs lite rödlök i smör
Häll i cola
Krydda med
Lite spiskummin
Kanel
Något pepparkorn
1 lagerblad
Reducera tills riktigt tjock
Ta bort pepparkorn och lagerblad
Kläm ut den rostade vitlöken ur sina klyftor och vispa i
Servera i tortillas med denna salsa:
Rosta ett gäng (två "standardaskar") halverade physalis (ska egentligen vara tomatillo men inte så lätt att få tag på, här i alla fall) i ugnen på 300C tills de börjar få mörka fläckar.
Mixa med picklad grön jalapeno
Hacka ett knippe koriander och mixa lite till.
Hacka en halv rödlök och ha i.
Kyl ner så att den sätter sig.
Nu vill jag läsa era briljanta taco-recept.
Sen är ju det där med dryckesmatchningen. Det är inte riktigt vinrätter i min värld (brukar bli öl) men det gör ju utmaningen desto roligare Sparkling Shiraz funkade bra till carnitas och jag vet att jag har läst att andra forummedlemmar dricker söt Riesling och Gewurztraminer till tacos men vill gärna höra fler idéer.
Jag börjar med att bidra med två av mina rätter:
Min standard-taco är egentligen en Texas chili. Så här brukar jag göra, på ett ungefär:
Bryn kuber av högrev (gör ibland med färs, då kan den helt enkelt läggas i efter kryddorna) och lägg åt sidan
Stek fintärnad bacon på medelhög temperatur
Sänk värmen och släng i finhackad lök som sedan steks mjuk på relativt låg temperatur.
Mot slutet läggs finhackad vitlök till (den bränner lättare) och en färsk hackad chili av valfri sort.
I med kryddor - var generös:
En urkärnad och hackad chipotle-chili (rökt och torkad alltså)
Oregano
Spiskummin
Mald koriander
Paprikapulver
Chilipulver
Några lagerblad
lite kanel och lite mald ingefära
Sedan en skvätt kaffe och en skvätt bourbon
I med högreven igen och fyll på med vatten.
Låt småputtra i en sisådär 4-6h. Fyll på med vatten när det behövs. När köttet börjar falla isär låter du vätskan koka ner så att det blir en härlig köttgegga.
Servera med tortillas/nachos (naturella, inte med något jäkla ostpulver på), lime-crème fraiche (zest och lite saft) och pico de gallo - en salsa:
tomat (bara köttet, utan skinn också om du orkar filéa)
Salladslök
Koriander
Limesaft
Mitt senaste experiment var carnitas - fläskkött kokat i ister. Så här gjorde jag:
Skär karré (hade ett drygt kilo) i halvstora bitar (tänk en tjockare skiva delad i två eller tre bitar)
Rimma 1h i limejuice och salt
Hacka ister (1kg) i småbitar och smält i gryta på medelhög temperatur. Tar en timme eller så. Blir kvar en massa frasiga bitar kvar som silas bort (de är ätbara, ungefär som friterade fläsksvålar)
Lägg följande i ditt ister:
Köttet
Pressa en apelsin + släng i resten
4 vitlöksklyftor
Några lagerblad
Lite kanel
Oregano
Spiskummin
Koka på låg värme i ca 2h. Viktigt med låg värme här, ska bubbla lugnt och försiktigt. Jag hade lite för hög temperatur ett tag och köttet blir lite för torrt då.
När köttet är lätt att dela höjer du värmen så att det bubblar rejält och låter koka tills köttet får yta och färg.
Lyft ur köttet och dela köttfibrerna.
Vänd ner i denna sås (eget påhitt, kan skippas):
Rosta en halv vitlök med lite olivolja på i ugn på 200C tills den blir mjuk inuti (tar ca 45min)
Fräs lite rödlök i smör
Häll i cola
Krydda med
Lite spiskummin
Kanel
Något pepparkorn
1 lagerblad
Reducera tills riktigt tjock
Ta bort pepparkorn och lagerblad
Kläm ut den rostade vitlöken ur sina klyftor och vispa i
Servera i tortillas med denna salsa:
Rosta ett gäng (två "standardaskar") halverade physalis (ska egentligen vara tomatillo men inte så lätt att få tag på, här i alla fall) i ugnen på 300C tills de börjar få mörka fläckar.
Mixa med picklad grön jalapeno
Hacka ett knippe koriander och mixa lite till.
Hacka en halv rödlök och ha i.
Kyl ner så att den sätter sig.
Nu vill jag läsa era briljanta taco-recept.
Sen är ju det där med dryckesmatchningen. Det är inte riktigt vinrätter i min värld (brukar bli öl) men det gör ju utmaningen desto roligare Sparkling Shiraz funkade bra till carnitas och jag vet att jag har läst att andra forummedlemmar dricker söt Riesling och Gewurztraminer till tacos men vill gärna höra fler idéer.