SV: Krug komplett GC vertikal + rosé
Här kommer några kortfattade anteckningar. Tänker skriva lite fylligare på min blogg, men det är 1-2 andra inlägg som jag borde få klart först, så det kommer att ta minst några dagar och kanske blir det först framåt nästa helg.
Provningen var helt sagolik - ett stort tack till Crist(al)ian 77 som drog ihop provningen och till CH som fixade lokal. Det slående var hur bra de äldre Krug var, de äldsta Grande Cuvée var bland de bästa, och Private Cuvée presterade mycket bra. Ingen var helt förstörd, och bara den äldsta rosén presterade lite svagt och var lite överoxiderad, men ändå fullt drickbar. Några tyckte att roséerna överlag presterade lite svagare än vid andra tillfällen, men jag höll en av roséerna som ett av de bästa vinerna. Återigen fick vi bekräftat att vinerna på magnum överlag är ett strå vassare - de två magnumflaskorna belade två av de tre topplatserna när deltagarna röstade på sina topp tre.
Jag tyckte att vi överlag var relativt överens om vad vi tyckte om vinerna. Rangordningen skilde sig förstås lite, och uppfattningen om roséerna skilde sig en aning, men i huvudsak var det fyra av tolv viner som förekom i allas topp tre-rankning. Min preliminära poängsättning ligger inom ett relativt snävt intervall med 92 som något sorts basnivå för alla, kanske har jag tagit ut svängarna lite för lite.
Dessutom tycker jag att vi nu har kan vara rätt säker på att V-koderna på Krug-korkarna verkligen anger degorgeringsdatum (år + 2-månadersperiod under året) på flaskor från andra halvan av 90-talet och framåt. De äldre koderna före dess verkar dock inte innehålla någon klartextinformation. Återkommer med mer om detta, men anger koder och min tolkning av dem nedan.
1. Krug Grande Cuvée ID#311028 (deg. 2011, basår 2004)
Ovanligt rostad och tillgänglig för en ung, nyinköpt Krug, den mest uttrycksfulla av de flaskor med basår 2004 jag provat. Elegant, bådar gott för denna batch när den får några fler år på korken. Men fortfarande klart ung. 92+ p
2. Krug Rosé ID#410015 (deg. 2010, gissat basår: 2003)
Trevlig doft, smaken har bra fyllighet men inte riktigt samma syra och spänst som nr 1, så vi gissar att det finns 2003 i denna. Relativt ung. 92 p
3. Krug Grande Cuvée "beige, utan ID" (kork V751, deg. 2007?)
En del utvecklade toner, men lite mer tropisk ton än 1 och 4, rejäla mineraltoner. Fortfarande relativt ung, men inte riktigt samma potential som nr 1. 92 p.
4. Krug Grande Cuvée "beige, utan ID" magnum (kork V555, deg. 2005?)
Utvecklade toner, men av annat slag än nr 3, mer svampighet, härlig doft. Tillgänglig, men kan utvecklas lite mer. Stod sig bäst i glaset av alla viner. 93-94 p.
Framröstad som bästa vin av majoriteten.
5. Krug Rosé "lila, utan ID" (kork V020, deg. 2010?, gissat basår: 2002)
Lite mer citrustonad än 2, friskare stil med högre syra. Framstår som yngre, men är tillgänglig med sina kryddtoner. 93+ p
Bör vara degorgerad ett halvår före 2, och vara en av de sista som såldes utan ID-kod. Vi gissar av vinets stil att det är basår 2002 som gäller här.
6. Krug Grande Cuvée "guld" (kork "15", avsaknad av V-kod säger att den bör vara en av de äldre med denna etikett, d.v.s. degorgerad mitten av 1990-talet)
Mycket mogen frukt, en del oxiderade toner med svampighet. Fullt mogen, men ej trött. Dock på den "gamla" sidan bland de guldetiketts-GC jag druckit. 92 p
7. Krug Rosé "silver" (1990-tal?)
Tydligt oxiderad/madeiriserad ton, tröttast av de alla. Dock intressant och fullt drickbar. 90 p? (Andra kan nog ha betygsatt den lägre.)
8. Krug Grande Cuvée "vit" (1982-1994)
Tydligt utvecklad med diskret madeirisering. Fullt mogen men fortfarande spänstig. 92 p
9. Krug Grande Cuvée "vit" magnum (1982-1994)
Diskret oxidationston, utveckling med lite svamp, undervegetation och blöt mossa . Högre syra än 8 och friskare i stil. 93 p
Delad andraplats i omröstningen
10. Krug Grande Cuvée "gul" (1978-1982)
Fantastisk doft, för mig bäst doft i provningen och närmast den doft som en perfekt mogen champagne ska ha. Diskret oxidationston, en del mognadston med svamp, diskret nötig ton, mycket elegant. I smaken likvärdig med 9. Framstår intressant nog som yngre än 8. 94-95 p
Delad andraplats i omröstningen, jag lade min bäströst här.
11. Krug Private Cuvée (1960-tal/1970-tal)
Något madeiriserad i doften, hög syra, lång och frisk eftersmak. Fantastiskt bra för sin ålder. 92 p
12. Krug Grande Cuvée ID#211024 (deg. 2011, basår 2004)
Klart ung, framstår som lite yngre än 1, och i linje med hur tidigare flaskor har verkat. 91+ p
Bonusflaskor
Serverades blint. Ärligt talat var vi inte så bra på att gissa, undrar varför. Hoppar i nuläget över anteckningar på de flesta, skrev också mindre efterhand...
Krug 1985
Relativt utvecklad doft, yngre men mogen i smaken. Bättrade sig i glaset men nådde inte riktigt upp i de bästa GC:arnas nivå. 92 p
Inte klockrent att detta var en Krug vintage, gissningen hade nog inte kommit om det inte varit en Krug-provning. "Något med Pinot Noir från 1996" hördes från flera håll.
Aljibes 2008
Clos de l'Obac 2004
Billecart-Salmon rosé halvflaska (från tidigt 90-tal?)
Tour St Christophe 1990
Gissar man Bordeaux tillräckligt många gånger får man förr eller senare rätt. Men eftersom vi var helt överens om att den kom från vänstra stranden var det så klart en St.-Emilion...
Moulin Touchais 1949
Jag tyckte att ett ytterligare vin med ganska oxiderade toner men hög syra kunde passa i uppställningen. Mycket madeiriserad doft med karamellton, hög syra, kryddig, torkad frukt. 92 p
Åldern förvånade de flesta som gissade på 20-40 år yngre, men den snabbt funna kommentaren "en av de bästa 49
r jag druckit" visade att vi trots att befann oss i Göteborg.
Orpale 1998
Veuve Clicquot Vintage Rich 1999
Veuve Clicquot Vintage Brut 1999
Ser redan fram emot nästa Krug-provning, när den nu blir... ;D