SV: Krug på krog
chambertin skrev:
Ser väldigt likt ut ett av dom Riedel-glas du tog fram i fredags CH. Riedel-glaset är kanske större än Orrefors-glaset ?
Det Riedel-glaset gav en dimension till åt Legras & Haas -04:an tyckte jag jfrt med provglasen.
Jag vet inte vilka Riedel-glas CH tog fram, men var det Sommeliers Vintage Champagne, som är de jag har och som antagligen är de främsta, så är de lite lägre än Differenceglasen, har ganska betydligt större öppning och spetsigare botten som framhäver en bubbelström. Riedel provar sina glas mycket mer när de utvecklar dem och det är väl ett av skälen till att de blir bättre, så även de billigare, maskingjorda Riedel-serierna som Vinum skulle jag rekommendera framför Orrefors om man bara ser till smak. Även rätt små synliga skillnader kan göra rätt stor skillnad förstås, så man skall nog inte fästa alltför stor vikt vid att två glas ser lika ut, speciellt inte utifrån enbart bild.
Men jag håller med, Riedel är grymma på att framhålla smaker i vin. Även Robert Parker har lagt märke till detta och kallat dem de främsta vinglasen.