SV: Kylaggregat till vinkällaren
Jos skrev:
Är det verkligen för varmt? Om det spikar 19 någon gång tror inte jag gör något. Har hört flera initierade inklusive en av de kändaste vinkritikerna prata om att de "bästa" flaskorna är de som legat hos producentens Chateaus källare alla år fram tills de ska drickas och att det där inte råder "perfekta" 12-13 hela året runt utan snarare ner till 8-9 ibland på vintern och upp till ibland 17-18 på sommaren.
Tja... Jag har oxå hört om en del källare i Bordeaux som blir ganska varma på sommaren och jag kanske oroar mig i onödan :-\ men svaret blir väl helt enkelt att jag inte vill chansa med vare sig temperaturen eller fukten
Enligt vad jag har hört och läst, så ska den optimala lagringstemperaturen vara ca 12 grader, men det gör inget om den varierar med årstiden, men i mitt fall, så kan temperaturen gå från ca 12-13 grader(okt-maj) till 18-21 när sommaren kommer... Vilket jag tror är i häftigaste laget
Jag eftersträvar att ha en så jämn temperatur över året som det bara är möjligt, vilken temp man sedan har bestämmer mera hur lång lagringstiden blir.