Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagringsviner till barn födda 2020, 2022 - behöver råd

Trådskapare
D

DUser

Medlem
Man kanske får hålla det hemligt med dem tilltänkta vin-gåvorna så att det är möjligt att styra om ifall intresset är svalt. Håller med, även mitt vinintresse kom nog först vid 30. Isch.

LarsW

Medlem
2020/22 var ju ett bra år i både södra och norra Rhone.

Vill du bulka ut vinlådorna lite med flaskor i "lägre" prisklasser kan jag rekommendera en gammal favorit hos mig. Mont Redon Chateauneuf-du-Pape. Kommer på hel- halv- och kvartsmagnum.
Brukar stå på hyllorna på de flesta bolag och jag köpte nyligen en Magnum 2017 på mitt lokala bolag i Göteborg så man kan nog hitta 2020 på vanlig storlek nånstans,
Drack nyligen en 2005 som var väldigt fin så klarar lagring utan problem.

Jag brukar köpa några flaskor från nästan varje årgång av denna och bättre år också på magnum, Mycket bra för priset vill jag hävda.

Last edited:

Sonderlese

Medlem
Ett sött vin kan vissa sig lite mer versatilt i sammanhanget, just med tanken på barnens begynnande vin smak preferenser.
Och då vore det bättre att köpa TVÅ HALVFLASKOR istället för en hel flaska. Dels går det åt mindre vin vid ett tillfälle och dels får barnet upptäcka vinet vid öppnandet av första halvflaskan och kan bättre planera njutningen av den andra halvflaskan.
Tjugo år är ganska lagom att börja njuta av Sauternes och Auslese, minimum vad gäller Beerenauslese. (Trockenbeerenauslese är överkurs och är bäst efter 50 år. Jag rekommenderar inte Eiswein i sammanhanget.)

Jag skulle tipsa om en LGK (Lange GoldKapsel) Auslese/Beerenauslese från Mosel, Nahe eller Rheinhessen; eller Château Rieussec, Ch. Suduiraut, Ch. Climens från Sauternes.

Toppen