@MartinE , visserligen två år sedan men lyckades du hitta något i restaurang och bar-svängen?
Jag är övertygad om att den bästa restaurangen i Las Palmas är
Deliciosamarta. Tyvärr har vi aldrig lyckats boka något bord där, trots ivriga och upprepade besök. Av dem jag faktiskt besökt kan jag framförallt rekommendera köttrestaurangen
El Churrasco på Calle Olof Palme, fisk- och skaldjursrestaurangen
Ribera del Río Miño på samma gata samt restaurangen på
Hotel Santa Catalina. Även
Embarcadero (minns att jag åt fantastisk bläckfisk där) vid marinan i El Puerto är bra! Och
Montesdeoca i Vegueta är väldigt mysig.
Skulle du få för dig att vilja åka söderut till Maspalomas / Playa del Inglés / San Agustín kan jag varmt rekommendera skaldjurstallriken på
Las Rías!
Ska dit om två veckor, tanken är en stadssemester utan att behöva ha vinterjacka. Det vill säga: läsa en bok eller två, promenera, hänga på krogar och barer, titta på folk....
Las Palmas är definitivt ett trevligt resmål för dessa ändamål! Dessutom alldeles lagom varmt (varierar mellan ca 19 och 25 grader så här års) och inte riktigt lika turistigt som andra delar av ön.
@MartinE igen: Har du annars tips på stadsdelar ni gillade framför andra, aktiviteter att hitta på, goda tips i vardagen?
Triana och
Vegueta är helt klart de trevligaste stadsdelarna. I Triana finns det många trevliga barer och små restauranger (bl a ovan nämnda Deliciosamarta), men jag kommer inte ihåg några andra namn.
Vill du köpa champagne eller andra fina viner tycker jag att vinkällaren/butiken på källarplanet på
El Corte Inglés är det bästa (det enda vettiga?) alternativet! Där hittar du även en del delikatesser. För övrigt är det tyvärr fel stad att åka till om man är ute efter att dricka bra vin...
Ett annat tips är att hyra bil en dag eller två. Då kan man på ett smidigt sätt få se andra delar av ön!
Denna var bra när vi var där för ett par års sedan. Om man gillar fisk/skaldjur/paella.
Om du menar "bra" i betydelsen trea på en femgradig skala så håller jag med dig! Det är helt klart ett trevligt ställe med fantastiskt läge, men maten är långt ifrån toppklass. Över huvud taget skulle jag avråda från att leta restauranger runt Las Canteras! Den här delen av staden verkar främst befolkas av turister som hellre äter billigt än bra (men paradoxalt nog är priserna inte alltid särskilt låga). Stranden i sig och strandpromenaden är väldigt trevlig, men det är med ett par undantag genomgående mediokra restauranger.
Fast det är inte omöjligt att man stöter på erbjudanden som det här:
Inte dyrt i alla fall!
Tillägg: Ha-ha, nu läste jag om mitt inledande inlägg i den här tråden och ser att det var El Churrasco och Ribera del Río Miño jag lyfte fram även då!