2021 Luigi Maffini Kràtos
Direkt från kylen och rakt ner i
Gabriel StandArt; initialt lite tropisk frukt som till slut kan trattas ner till diskreta toner av mango och vattenmelon samt en tydlig ton av citrus. I munnen då? Jo tack, syrlig, men kort upplevelse med lite beska och viss (vit-)pepprighet, dock inte på grüner veltliner-nivå. Trevliga citrustoner.
Vinet väger in på 13,5% alkohol och det känns kanske mer av en lätt kryddig törstsläckare än ett elegant ackompanjemang till kvällens smakrika mat (ugnsstekt torskfilé med råriven zucchini och Myllymäkis dressing med olivolja, citron, riven vitlök, parmesan och kapris). Dock, kvaliteten känns hög och vinet kan knappast avfärdas som enkelt. Återbesök? Tja, jag beställde två flaskor så det lär ju hända.
Efter att ha druckit vinet till maten, finns det anledning att ändra uppfattning? Jag befarade på förhand att vinet kanske skulle ha lite svårt att hantera den rivna vitlöken i dressingen, men det gick till min förvåning galant och vinet passade faktiskt riktigt bra, även om vi inte kunde begripa varför. Normalt sett brukar vi para ihop maten med chenin blanc från Sydafrika, vilket vi har tyckt fungerat utmärkt. Nåväl, vid närmare eftertanke skulle jag ha beställt flera flaskor Kràtos helt klart.
En Maffini framsida och en lite mer informativ baksida.