Jag utgick ifrån hur de "stora" vinkritikerna tillämpar skalan. Parker, som typ "uppfann" skalan, ger Cotes du Rhone Rouge 2017 från Guigal 89-91p. Ett vin med 87p är idag alltså avsevärt sämre än Guigals CdR. För mig blir det då ett mediokert vin. (Sedan kan man ju alltid debattera definitionen på "mediokert"
).
Parker gav Chateau Latour 1997 89p. Utgår man från den referensen så är nog 87p ett bra vin.
Jag gör precis som du: bedömer vinet först och prisvärdheten sedan. Men prisvärdheten bedömer jag utifrån att ett vin för >300 kr ska komma upp i, eller ha potential att komma upp i, 90p. Detta gäller dock inte champagne.
Jag tycker också att det är nästan omöjligt att betygsätta ett vin om man bara dricker ett åt gången. Det är därför som vi alltid försöker ha två viner när vi bedömer månadens vin. Dagsformen spelar väldigt stor roll och har man inget att relatera till så kan betyget för samma vin variera ganska mycket. Jag tycket att man märker det väldigt tydligt med "husviner" som man dricker ofta: ibland är de fantastiska och ibland är de sådär. Två viner är inte på något sätt optimalt, men det är klart bättre än ett.