mackan92
Medlem
Hej,
Var ett tag sedan så försöker ta initiativ att vi bör dela en pava även detta år! Mitt bidrag till januaris månad är en druva jag själv inte provat men en druva som gör en nyfiken. Albarossa - det vill säga en klon mellan Nebbiolo och Barbera.
Artikelnummer: 76697
Mer detaljer om vinet kan ni läsa här:
Jag har även pratat med importören och ska finnas 100+ flaskor i lager.
PS! Hjälp gärna till med omröstningen
/Mackan
Var ett tag sedan så försöker ta initiativ att vi bör dela en pava även detta år! Mitt bidrag till januaris månad är en druva jag själv inte provat men en druva som gör en nyfiken. Albarossa - det vill säga en klon mellan Nebbiolo och Barbera.
Albarossa skapades som en klon av druvorna Nebbiolo och Barbera. Den togs fram på 30-talet av Giovanni Dalmasso. Åtminstone var Giovannis avsikt att korsa Barbera med Nebbiolo. Målsättningen var att kombinera Barberans fruktiga aromer som plommon, björnbär och blåbär med Nebbiolos blommighet, komplexitet och strävare tanniner. Slutresultatet blev enligt mig och många andra en succé. 2009 gjordes det en DNA-analys av druvan Albarossa som pekar på att korsningen gjorts med Barbera och Nebbiolo di Drunero även kallad Chatus. Alltså inte Nebbiolo som avsikten var från början. Flera vinmakare menar dock att en sådan miss är otänkbar och vidhåller att Giovanni lyckades. Det jag kan konstatera är att Giovanni alldeles oavsett har skapat en intressant druva som generellt ger viner med mer struktur och komplexitet än Barbera.
Artikelnummer: 76697
Piemonte Albarossa Viotti, 2017
www.systembolaget.se
Mer detaljer om vinet kan ni läsa här:
Jag har även pratat med importören och ska finnas 100+ flaskor i lager.
PS! Hjälp gärna till med omröstningen
/Mackan
Last edited: