buteljen
Medlem
Brukar inte dricka speciellt mycket vin från Chile men nu är det dags . Beställde detta vin för någon vecka sedan efter att ha hört fina reviews från Tim Atkins. Det är någon slags Bordeauxblend men med mycket Syrah . För några dagar sedan så dök det upp en pressrelease om att den fått fina poäng av Suckling och Atkins. Med tanke på priset (199 kr) så tänkte jag direkt att detta skulle kunna vara en bra kandidat till "Dela en pava" så jag hoppas att många vill vara med. Jag har kollat med leverantören och det skall finnas flaskor att beställa!
Det enda jag kan hitta på forumet om detta vin är att @Elvis eventuellt har druckit någon kusin till detta för fem år sedan på en nattklubb i Brasilien
Vinet är alltså Coyam 2017 från Colchagua Valley i Chile. 79385 (Systembolagets beställningssortiment) för 199 kr.
Det enda jag kan hitta på forumet om detta vin är att @Elvis eventuellt har druckit någon kusin till detta för fem år sedan på en nattklubb i Brasilien
Vinet är alltså Coyam 2017 från Colchagua Valley i Chile. 79385 (Systembolagets beställningssortiment) för 199 kr.
Coyam 2017 har belönats med 96 respektive 93 poäng av de välrenommerade vinskribenterna James Suckling och Tim Atkin samt 95 poäng i Sydamerikas främsta vinguide Descorchados.
COYAM 2017
Art.nr: 79385 (Systembolagets beställningssortiment)
Pris: 199 kr
Druvor: 43 % Syrah, 29 % Carmenere, 12 % Cabernet Sauvignon, 5% Mourvedre, 3 % Petit Verdot, 3 % Carignan, 2 % Malbec, 2 % Garnacha, 1 % Tempranillo.
Ursprung: Los Robles, Colchagua Valley
Lagring: 75 % av vinet har lagrats i 14 månader på franska ekfat
Alkoholhalt: 14,5 %
Socker: 2,94 g/l
Syra: 5,94 g/l
Lagringspotential: 10 år
Vinmakare: Alvaro Espinoza och Noelia Orts
Coyams druvor odlas enligt ekologiska och biodynamiska principer på vingården Los Robles i Colchagua Valley, Chile. Sommartid har detta område en medeltemperatur på 22 °c och stora temperaturskillnader mellan natt och dag, vilket säkerställer optimal druvmognad med bibehållen fräschör. Den biologiska mångfalden i och kring vingården återspeglas i vinets kryddiga karaktär med inslag av torkade medelhavsörter.
Namnet Coyam betyder ekskog på Mapuche-folkets språk Mapudungún och åsyftar de majestätiska träd som än i dag omger vingården.
Om Emiliana Organic Vineyards
Emiliana Organic Vineyards grundades 1986 och är i dag världens enskilt största ekologiska vinproducent sett till volym. Hos Emiliana är man övertygade om hållbara, ekologiska och biodynamiska jordbruksmetoder skapar friskare vingårdar och högre druvkvalitet. Vinhusets arbete baseras på två grundläggande principer: omsorg om miljön och respekt för de anställda.