Vilken film är citatet från (det finns en siciliansk koppling)? Svaret hittar ni här cirka 20 sekunder in i klippet:
"I like to drink wine more than I used to..."
Tre Etna-viner har vi provat senaste månaden. Bäst var utan tvekan ett vingårdsvin årgång 2010 från
Tenuta delle Terre Nere. Dags för månadens vin som vi provade mot ännu en 2010a - Musmeci från
Tenuta di Fessina. Ett mycket bra vin som dock åldrats litet i förtid - kändes som om det var 30 i stället för 11 år gammalt. Kanske något med lagringen - det hade legat i en jordkällare på landet. Alla gillade dock detta mycket.
Månadens vin hade en annan stil - litet mindre kompromisslös vinmakning kanske är ett sätt att uttrycka det. Litet fylligare (medel +) och fruktigare och inget av den hårt strukturerade asfaltton som jag ofta tycker stör i de mest strukturerade och lätta Etna-vinerna. Inte för att jag provat så många. Vi hade ganska mycket tid att lufta vinet som tillsammans med Musmeci dracks över två dagar, dels till rotisserigrillad kyckling med en ljummen potatissallad med dijonvinägrett, och dels med en högrevsragu med en knivsudd Buth Jolokia och en flaska verdicchio och några burkar san marzanotomater, serverad över tagliatelle och rikligt med grovriven parmesan och finhackad bladpersilja.
Inledningsvis kanske något björnbär men med mer luft så blev doften av Maraschino tydligare (litet sötsura körsbär i likör eller körsbärslikör om man så vill med en uns örtighet och litet mandelmassa). Mjuk och okomplicerad mittparti. Saknar kanske litet energi och komplexitet. Övergår i en tydlig apelsinskalssyrlighet med något bitter ton, vilket skapar en balans i vinet. Ett välgjort vin som håller sig mitt på vägen och är rimligt prissatt men som inte når de riktigt höga höjderna. 88-89 i min värld.