Ska från början säga att efter en lättare förkylning så var inte näsan i högform vilket kan ha bidragit. Ta detta med en nypa salt. I glaset är det ungefär samma mörkröda intensiva färg. Direkt när man öppnar är båda två rätt tajta och bäriga. Med litet mer luft är det tydligt att Geoff Merrill har en mer expressiv näsa - fortfarande mest svarta vinbär, men också litet kaffe och vanilj. Wynns är mer klassisk, som alltför ung Médoc på näsan. I munnen är det väldigt fruktigt från båda vinerna. Smakar som ung fruktig cabbe i modern stil med mellanstor kropp, lång och fin syra som utgör skelettet på vilket frukten klär upp vinet utan att bli jolmigt eller maffigt, med finslipad textur som är absolut drickbar nu med ett litet tanningrepp på slutet.
Det är välgjort men saknar egentligen komplexitet just nu och är helt enkelt inte superspännande - helt enkelt inte min favoritstil direkt. Men rätt prisvärt får man nog säga. Och tänker att detta passar bra till en litet kryddigt marinerad grillad ryggbiff där man inte behöver vara orolig för att all smak från rök och chili ska döda några mer nyanserade dofter i vinet. Vilket också visade sig stämma rätt väl
.
Det blir bara ett glas av varje, roligare än så är det faktiskt inte. Efter middagen återkommer jag till vinerna och två glas som hällts upp och fått lufta ordentligt en längre stund. Då blir det helt plötsligt litet större skillnad i strukturen mellan de två vinerna. Intressant!
Båda vinerna har fått en dos ek, men Geoff Merrill är absolut det mer ekade vinet. Wynns har dock litet mer djup i frukten, och en helt klart bättre balans mellan frukt, tanniner och syra. Helt plötsligt framstår Geoff Merrill som litet obalanserad med ett sting av alkohol, en absolut hårdare ättikspritliknande syra och en mjuk kaffe/vaniljiga ek-prägel på doften samtidigt som frukten inte riktigt klarar det hela. Kan det vara så att Geoff Merrill med frukt från (gissar jag nu helt vilt) förmodligen varmare McLaren Vale har utsatts för acidifiering? Kan inte riktigt släppa den känslan. Oavsett hur det är med den saken tänker jag att detta vin inte kommer att klara långlagring för att slipa ner frukt och få fram sekundära aromer, utan kanske gjorde sig bäst till en bbq eller en hemmagrillad hamburgare med allting på - för typ två-tre år sedan.
Wynns däremot känns som ett vin som skulle må mycket bra av att lagras i ett decennium, eller varför inte två. Men vem har tid och plats för det?