Jag överraskas lite av syran och att vinet är så torrt. Sötman är mer en arom än en faktisk söt smak. Lite beska ger sig till känna på slutet. Kokt citron med en dragning åt grapefrukt. Omogen, lite träig ananas. En hint av lime, utan det aromatiska.
Fick inspiration och provade också Extérieur och gillade att den var just torr, medelfyllig, med bra syra och litet nedtonad aromatiskt - dvs jag föredrar när det inte är som att ligga på mage på en nyklippt gräsmatta och mumsa snart mogna krusbär eller som att tugga bladen på en svartvinbärsbuske, men så har ren Sauvignon Blanc aldrig varit min favoritdruva. Så här beskrev jag det på CT:
"A very good, easy to drink early on, Bordeaux blanc table wine for my palate; neither too grassy Sauvignon Blanc style nor too heavy Semillon.
Dry, above all there is this very good freshness, and then nice fruit, good balance between lime, grass, unripe mango, white rice, vanilla beans, but all in an understated and elegant fashion. Not so intense or deep, so would not save this for many years but it is drinking so nicely right now, so why bother?
As I understand it this is vinified in the same fashion as the Bordeaux Blanc Définition on three year old oak barrels sur lie for a year. The difference is that the grapes for this cuvée is 70 % Sauvignon Blanc and 30 % Sémillon versus the 50/50 blend of the Définition and that these are grapes from parcels outside of Sauternes (Barsac, Entre-deux-Mers and Côte de Franc)."
Sen håller jag verkligen med om att det kanske inte är det största vinet jag druckit men det är inte alltför vanligt med bra Bordeaux Blanc i denna prisklass så jag blev glad - ett sammantaget betyg efter litet betänketid ungefär 88 p från mig.