När vinterrusket börjar smyga sig på (nåja, var ju 17-18 grader häromdagen) är det hög tid för sötsaker. Dessutom ville jag ta något som är någorlunda snabbt och lätt att få tag på eftersom månaden redan har börjat. Därför blir månadens pava en Pedro Ximenez i form av Don PX 1990 från Toro Albalá. 199 kr för en halvflaska och finns i ordinarie sortiment på Systembolaget. Och när jag säger sött, menar jag verkligen sött. 404 gram socker per liter enligt Systembolaget, vilket motsvarar 42 sockerbitar per flaska (för de som fortfarande tycker att sockerbitar är en vettig jämförelseenhet). Det är också det sötaste vinet på Systembolaget, åtminstone bland de viner som får sin sockerhalt mätt. Tycker man att det är i sötaste laget kan man blunda för Systembolagets mätning och kika på Decanter som anger modesta 387 g/l.
Tyvärr lite ont om flaskor i webblagret men det finns gott om flaskor på hyllor runt om i landet. Ni som har nära till butik med flaskor på hyllan kan gärna köpa där och därigenom vara solidariska mot forumiterna som inte har något i närheten och måste beställa någon av de få flaskorna i webblagret. Förhoppningsvis fylls också webblagret på snart.
PX görs på druvan Pedro Ximenez som plockas övermogen och sen får torka i solen, jäses till ca 5 % och spritas sen upp med druvsprit. Upp till 22 % är tillåtet, Toro Albalá har lagt Don PX på 17 % och har även blandat i lite amontillado. Vinet har sedan legat i tre decennier på butts (500 liter) av amerikansk ek.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/don-px-7618002/
Tyvärr lite ont om flaskor i webblagret men det finns gott om flaskor på hyllor runt om i landet. Ni som har nära till butik med flaskor på hyllan kan gärna köpa där och därigenom vara solidariska mot forumiterna som inte har något i närheten och måste beställa någon av de få flaskorna i webblagret. Förhoppningsvis fylls också webblagret på snart.
PX görs på druvan Pedro Ximenez som plockas övermogen och sen får torka i solen, jäses till ca 5 % och spritas sen upp med druvsprit. Upp till 22 % är tillåtet, Toro Albalá har lagt Don PX på 17 % och har även blandat i lite amontillado. Vinet har sedan legat i tre decennier på butts (500 liter) av amerikansk ek.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/don-px-7618002/