Månadens vin - sherry? Självklart är jag med. PX - som jag bara provat ett par gånger men inte riktigt kommit underfund med? Gör inget. Hur börjar vi? Ok 10 november, öppnar den nyss inhandlade flaskan. Häller upp en fingerborg. Luktar. OMG! Vilken madeleinekaka! Jag är helt plötsligt tillbaka till förortsnattklubben Papa Pe i Nacka, jag är 19 år gammal och någon lassar fram en bricka med lakrits-shots. Fruktansvärt. Både kvällen på Papa Pe och smaken. Funderar på betyg strax under 50.
Näeh. Detta med PX är inte för mig helt klart. För sött, för kladdigt, för mycket allt. Väntar några veckor. Provar igen. Den värsta svaveldoften är bortblåst. Det smakar fortfarande lakrits, vilket jag inte gillar i min sherry. Men det är inte riktigt lika illa. Kanske närmare 70 än 60 poäng?
Väntar litet till. Prövar tre söndagar i rad. Tänker att jag ska kyla. Lufta. Prova i rumstemperatur. Ha något tilltugg som funkar (fikon, nötter etc etc). Bättre? Näeh. Men mer känslan av att detta är korrekt men inte för mig. Dvs typ 72 poäng.
Så igår öppnade vi igen och tog ett litet glas. Det är ju samma dryck med den galet svarta, tjocka, sötaktigt jolmiga dryck som smakar som om någon har lagt ett par torkade fikon och några salta fiskar i litet rävgift och väntat 30 år. Inget för mig helt klart. Men nu efter 7 veckor tycker jag att jag skulle kunna - teoretiskt - förstå de som gillar detta. 77 poäng och räcker så. Tror inte jag kommer att köpa en PX någonsin mer i mitt liv, så detta är ju litet historiskt.