Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men det här med månadens vin verkade inte vara något för mig. Att välja ut ett vin var inte så svårt. Det skulle jag kunna göra flera gånger om. Men att sedan kunna få tillfälle att prova och dricka det, det visade sig vara värre an vad jag hade kunnat ana. Efter den oförglömliga BYOB-helgen i Kalmar åkte jag på en influensa som inte var av denna värld och att immundiga vin fanns inte på kartan under en period på två veckor. I slutet på februari så var det dags, suget på en rejäl köttbit och ett stabilt rödvin var tillbaka. Nu skulle den korkas upp - Charmes de Kirwan. Kör ner korkskruven och maken till porös kork har jag aldrig varit med om, korken smular sönder fullständigt och det blir ett gigantiskt hål i mitten av korken. Det händer ju att man då och då råkar ut får taskiga korkar men det brukar lösa sig på något sätt men den här var stört omöjlig att rucka på. Försökte med alla tillbehör jag hade men gav upp och gjorde ett försök att ruska ut några droppa ur det minimala hålet silat genom ett kaffefilter. Nu visade det sig att vinet även var tvärkorkat. Det var lika bra det för då slapp jag mecka mer med detta. Lämnade tillbaka flaskan på systembolaget veckan därpå och eftersom jag endast köpte en så ville jag beställa en ny flaska. Nu visade det sig att vinet var slutsålt och att det endast fanns några ströflaskor i några få butiker. Förklarade varför jag var väldigt ivrig att få tag på en ny flaska av detta vin så den snälla expediten fixade en internleverans från en annan butik. Vet inte varför men min erfarenhet av detta är att man ofta verkar ovilliga till att kontakta andra butiker trots att det är en tjänst man som kund har rätt att utnyttja. Tror jag.
Nog om det. Jag skäms lite för att jag är väldigt sen på bollen här, särskilt då eftersom det var jag själv som valt ut vinet. Hade varit lite märkligt om jag själv sedan inte provade det
Men nu så är det gjort i alla fall. Vinet dracks med lika delar fördelat på tre dagar. Första dagen, direkt efter öppnandet så bjuder vinet på en försiktig och diskret doft, ursprunget råder det ingen tvekan över, det mesta finns här, om än i något blygsam skala - som en förnimmelse av lite ceder, svarta vinbär, kaffe, grön paprika och rostigt järn. I munnen känns det ganska lätt med snälla tanniner, hyfsad syra, lite klent mitt, lite stjälkigt och grönt på något vis. Det känns lite mesigt och slätstruket. Jag vill ha lite mer 'kralle' i mina köttviner. Dag två och tre är vinet bättre. Doften bjuder på mer intryck, framförallt så har vissa markörer förstärkts sedan första dagen. framförallt ceder och järntonerna men nu hittade jag även lite gräddkola/fudge i doften. I munnen känns det ganska elegant, det är mer i balans och jag känner även spår av lakrits, körsbär och plommon. Fortfarande liet väl tunnt för min personliga smak.
Dag 1 får vinet 85 poäng och dag 2/3 är intrycken ganska lika men nu med något högre poäng, 87 av 100. Jag hade förväntat mig betydligt mer av detta vinet faktiskt. Passande nog dök det för ett par-tre veckor sedan upp en tråd i forumet om att slottens andraviner sällan brukar leverera sett till sina priser vilket var helt nytt för mig så det tar jag till mig och jag ska absolut vara mer selektiv när och om jag köper fler sådana. Verkar helt enkelt som det är bättre att rikta blickarna på andra håll om man vill dricka anständiga bordeaux i mellanprissegmentet
.