Poussard
Medlem
Det är en stor ära att få välja månadens vin! Jag har inte provat det här vinet själv men ser fram emot att göra det. Hoppas lite folk är med mig!
Château Le Puy är en vingård i Bordeaux (appellation Côtes de Francs) som följer de biodynamiska principerna. Detta innebär bl.a. att man betraktar gården som en egen självförsörjande organism. Ett fungerande ekosystem av det slaget kommer inte behöva några -icider eftersom små löss kontrolleras av större insekter, insekterna av fåglar o.s.v. Då gården är en enda enhet är det inte heller tillåtet att t.ex. bespruta eller konstgödsla en del och inte en annan (detta kan man göra inom vanligt ekologiskt jordbruk).
Château Le Puy Emilien är planterat med 85% Merlot, 7% Cabernet Franc, 6% Cabernet Sauvignon, 1% Malbec och 1% Carménère, enligt deras hemsida. Det står visserligen annan fakta på den svenska importörens hemsida men då deras siffror inte ens adderar upp till 100% väljer jag att gå på producentens fakta. (Om det står någon upplysande fakta på flaskan, när den väl kommer, kanske jag uppdaterar här). Genomsnittsåldern på vinstockarna är 55 år.
Vinet är gjort helt utan tillsatser. Det innebär att det fermenteras med hjälp av sin egna inhemska jäst och inget i övrigt är tillsatt, inte heller några sulfiter. Ingen filtrering. Vinet lagras i 24 mån totalt, först på stora gamla ekfat om 5000 l, sedan på gamla små ekfat. Vinmakarna utför battonage samt buteljerar i enlighet med den biodynamiska kalendern.
Vinet finns i BS på bolaget, artikelnummer 74689 och kostar 319 kr.