Bastardo
Medlem
Eller skumpa från det landet?Åh, herregud vilket habegär du väckte i mig. Sovjetisk bordeaux och bourgogne - VILL HA!!!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Eller skumpa från det landet?Åh, herregud vilket habegär du väckte i mig. Sovjetisk bordeaux och bourgogne - VILL HA!!!
Syrran var över precis. Jag fick denna:Eller skumpa från det landet?
Fantastiskt ställe! Jag var också där för ett bra tag sedan, hade litet otur dock med en nybörjarguide och visste själv inte så mycket om vin.Definitivt ett resmål jag kan rekommendera. Häftig tur runt i tunnlarna med en del riktigt gamla dammiga flaskor och rariteter som Sovjetisk Bordeux, Borgogne osv som i nuläget troligen är svårt att sälja på den öppna marknaden utan att byta etiketter. Däremot skulle de säkert kunna dra in ett par kronor på nån typ av auktion, oavsett kvalitet.
Jag var där innan mitt vinintresse riktigt tagit fart så jag har inga som helst smaknoter, men av de 5 viner vi provade vill jag minnas att det var ett par stycken som var helt ok medans andra förblev näst intill orörda efter första provslatten. En bidragande orsak till det var förstås oxå att vi fick 5 hela flaskor på 3 personer och 45 minuter, kanske en timmme, på oss att prova.
Ååh! Det finns ju så många underbara Sherryostar! Flagor av vällagrade hårdostar ー de orange-gula flagorna från de or-bebodda Mimoletto-ostarna sticker ut samman med till torrt åldrad Grana Padano. Sådana ostar smyger in fint med torra Oloroso och underbara PC:ar. Faktiskt även ostar som Reypenauer (ursäkta evt fu++ad holländsk stavning).Upp till vänster: Saint-Nectaire Fermier, upp till höger: Cantal Fermier, ner till vänster: Rove Thyme de Provence och ner till höger: Tomme de Savoie Fermier.
Jmf med dig är de flesta av oss här = alkisar ;-)Alltså cirka åtta glas vin per person. Jodå, jag vill gärna veta vem av oss skulle hinna dricka så pass mycket på så kort tid? Det är alltså 125 cl på 45 minuter. Det kan inte vara lätt, oavsett vilket vin man än drack.
Och speciellt för mig, som brukar normalt dricka bara ungefär ett normalt glas vin per måltid, utan någon som helst brådska.
Download manager
@ Downshifting, homing & slow life corp.
Jag kommer aldrig erkänna att jag är en alkis, men däremot går det hur bra som helst att kalla mig för en storkonsument av alkoholhaltiga drycker …Jmf med dig är de flesta av oss här = alkisar ;-)
Jag tycker Palo Cortado funkar ypperligt till svamprisotto...det här är ju gott! Tycker det doftar söt madeira?? Mycket sälta som påminner om de där salta strandväxterna man ibland kan köpa i fiskdisken blandade med OLW torrostade blandnötter! Tycker inte att alkoholen känns så mycket vilket jag ju normalt är känslig för. Känns balanserad? Lite tunn i gommen men en eftersmak som håller i länge! Det var länge sedan jag drack sherry och jag vet inte om jag någonsin druckit en Palo Cortado? Och jag vet fortfarande inte hur och när man dricker detta? Öppnade flaskan för nån vecka sedan och har fortfarande ca 2/3 kvar och då har ändå nån skvätt gått till matlagning...Gillar! Helt klart värt 90 fwp!
Det kan ändras med tiden när du får mer erfarenhet av sherry. Jag var ingen större sherryälskare förr heller men sen började alla kugghjulen snurra som de skulle.Har nu testat månadens pava viket var roligt då jag är fullständig novis på Sherry. Därför gör jag ingen spoiler eller smaknot heller då jag inte har några erfarenheter eller referenser.
Kan väl säga att jag är inte såld på sherry. Men kul att testa något nytt
Skönt att vi fick facit äntligen!Visa bifogad bild 13368
Sherrykamp! Gonzalez vs Gonzalo
En kamp som månadsvinet förlorade på alla plan, var i så olika BLIC-ligor att en jämförelse inte är lönt.
Har druckit dem under 3 veckor och haft dem under kork i RT. Brukar ha öppnade sherrysar kallare men blev inte så nu och båda har tappat lite på slutet så kanske bägge hade blivit bättre om jag varit snällare med dem.
Måste verkligen lära mig att ge delrapporter när jag dricker viner som dricks över flera veckor (sherry, madeira, port, sött vitt, tokajer mm). Tror man ska minnas men efter någon vecka minns man bara någon typ av generell poäng och inte smaker mm.
Nu efter tre veckor:
Doft: Rom, whisky, grappa, melass, kakao, mandel och något sött (melassen?).
Smak: Lite för klen men dofterna känns plus en lite för syntetisk alkoholsmak. Den sherryspecifika brödiga eftersmaken kickar in och håller i hyfsat länge. Salt och gott!
Slutbetyg? Efter att ha jämfört med DGO och den syntetiska alkoholsmaken skulle man kunna dra ner betyget rejält men under de här veckorna har det varit gånger som gett mig riktigt bra sherrystunder så jag landar till slut över det magiska 90-sträcket.
Vi är två!!!Har nu testat månadens pava viket var roligt då jag är fullständig novis på Sherry. Därför gör jag ingen spoiler eller smaknot heller då jag inte har några erfarenheter eller referenser.
Kan väl säga att jag är inte såld på sherry. Men kul att testa något nytt