Såg rejält fram emot det här då det är första gången jag dricker en flaska bubbel helt själv. Brukar bli något glas på nyår, som välkomstdrink eller på vinprovningar. Hade som ett av mina 3 vin-nyårslöften att ge champagne en chans i år och gjorde det på den
stora bubbel-provningen vi hade här hos mig i vintras och då blev jag inte övertygad så idag hade drycken chansen igen:
Kylskåpskall från början, drack under ca 3 timmar då den fick värmas till RT i glas och flaska.
Doft direkt efter plopp, hmmm, luktar nyårsafton, pigellin, äpplen och jäst. Efter ett tag även något kanderat och lite aprikos och ju längre det går mer och mer äpplen. Smak som inte är lika god som doften med massvis av syra men ändå ganska lik doften med pigellin, äpplen och mycket jäst. Ganska enkel och okomplicerad smak.
Fortfarande ingen dryck jag förstår eller gillar och därför svårt att sätta betyg på. Inget fel på den (förutom för mig möjligen jästsmaken men den kanske hör till) men inget speciellt så kanske borde vara någonstans kring 83 men å andra sidan skulle jag aldrig kunna köpa det här själv med min smak totalt oberoende av pris och kan ju därför inte rekommendera det till någon annan så borde kanske vara <75. Får bli strax över 80 men jag fortsätter att hålla mig till rödvin i fortsättningen.
Ska bli mycket intressant att se vad ni champagnedrickare ger det här för att få en känsla för vad det är som får er att gå igång!