Fick för mig att det var en rosé men när vi väl fick vätskan i glaset så var det ett kristallklart citrongult vin med klart gröna nyanser! Små bubblor förstås, som sig bör, men jag blev lite förbluffad av den ungdomliga färgen!
Doften var roligare och med betydligt mer drag i än väntat. Vi provade rätt nonchalant i köket med öppna kort så tillropen blev många; lätt brioche, citronfruktkött, honung, galiamelon, gula äpplen, citruszest, vita äpplen... Väldigt fruktigt!
På tungan var det återigen en massa frukt som förstärktes av en rätt snäll och publik dosage (hittar tyvärr ingen info på nätet!). Det står
Brut på flaskan men min gissning är i övre gränslanden, typ 8-9 g/L. Kan dock få äta upp den eftersom det var en 09a och de upplevs nog som betydligt snällare än 08orna! Men frukten var det! Mogna äpplen, mer citron, vitt baguette-inkråm, honung samt en liten antydan till trädgårdssnigel på blöt sten.
Med det vill jag förstås säga något i stil med "snäckskal" men det var en ovanligt svårbestämd stenighet den här gången...
Öppet, publikt och klart gott! Flickvännen visste inte alls vad det kostade men kom med den kusliga gissningen "
kanske 320 kr, men jag kan ju inte sådant här!". Jag hade föredragit en lite stramare stil men på det hela taget var det ett mycket angenämt bubbel!
88p.