Mattias Schyberg
Administratör
Det var lurigt, men så kan man ju faktiskt göra numera då vi har fått med omröstning i aktiviteten!Yes, tack. Jag provade förra månadens, också, och röstade. Kommenterade dock inte där.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Det var lurigt, men så kan man ju faktiskt göra numera då vi har fått med omröstning i aktiviteten!Yes, tack. Jag provade förra månadens, också, och röstade. Kommenterade dock inte där.
Oj, drack ditt referensvinet häromdagen och var väldigt nöjd. Men noterade förvisso att syran var lite slappVisa bifogad bild 2379
Var lite snällare än @Matlen och och @Mats när jag valde referensvin. Det fick bli en billig, ung sauternes.
Vi började med att de dricka vinerna utan tillbehör, men bytte snabbt till en gorgonzolarisotto toppad med pistagenötter.
Château Baulac Dodijos 2012, doft med persika och vanilj, fräsch. Också smaken har persika och creme brulee, men total avsaknad av syra. Detta gör att alkoholen sticker fram och vinet blir väldigt endimensionellt. Tillsammans med maten blir det ännu sämre, osten tar fram en smak av raffinerat socker och lyfter alkoholen ännu mer. Med lite syra kunde det här vinet ha varit bra, men tyvärr... 81p
St Stephan's Crown Tokaji Aszu 5 Puttonyos 2008, doft av nötter och ädelträ, snygg. I smaken finns det karamelliserat socker, nötter och (över)mogen mango, den förväntade oxidationen saknas, det gör också de andra tropiska frukterna, men här finns syran som saknades i sauternesen, gott! Med gorgonzolarisotton blir det ännu bättre, sötman dämpas och nötigheten framhävs på ett positivt sätt. Mycket bättre än förväntat och mycket bättre än referensvinet 88p . Det smakar dock bäst riktigt kallt.
Beror kanske på vad man är ute efter? För mig är ung Sauternes framför allt en aperitif. Att dricka ung Sauternes utan syra, blir då som att köra saab utan frihjul - även om allt annat är bra så saknas det viktigaste.Oj, drack ditt referensvinet häromdagen och var väldigt nöjd. Men noterade förvisso att syran var lite slapp
Här verkar det finnas: https://www.cellartracker.com/m/wines/1801827Är det någon som har hittat eller lagt upp vinet på CT? Har köpt idag och ska drickas till en äppelpaj ikväll, men vill gärna lägga upp en TN även på CT.
Stort tack, visste inte hur jag skulle stava i sökningen. Återkommer med tn imorrn, orkar inte skriva på nätterna som många andraHär verkar det finnas: https://www.cellartracker.com/m/wines/1801827
Vid samma tidpunkt förra månaden hade 9 personer druckit månadens vin, så ungefär samma uppslutning denna månad (8). Fortsätter det i denna takt kommer cirka 24 personer druckit vinet vilket vore ett bra resultat då det pendlat mellan 13-18 personer som deltagit i denna fantastiska aktivitet de senaste månaderna. Som sann optimist så tror jag på att över 20 personer kommer att ha deltagit i aktiviteten innan månaden är slut.Lite dåligt med uppslutning kring månadens vin!
Bra val! Det ska bli kul att se vad @ChristianB skakar fram. Han har ju dessutom riktigt bra koll på SB, vilket kommer bra tillhands här.Känns som det är dags för @ChristianB att vara vinväljare. Lycka till med valet i November!
Nu kan jag bara hålla med, hoppas att de flesta sparat sig till denna helgen!Lite dåligt med uppslutning kring månadens vin!