Färgen är djupt guldgul med långsamma tårar på glasets insida. I doften är det främst bokna äpplen, gula mosiga äpplen, sultanarussin och kanderad citrusfrukt som dominerar, men det finns också blommiga drag av honung. Jag tänker lite på klöver, bin och allmänt aromatisk honung i det här fallet... En ton av "toast" smyger sig också in som jag placerar som viss fathantering, för det får mig inte riktigt att tänka på malolaktisk jäsning.
I smaken är det mer äpplen och russin som primärt visar upp sig, medan de florala och toast-artade tonerna bättre kommer fram i eftersmaken. Syran känns lite låg kanske och det påverkar säkert att jag tycker vinet har lite hög viskositet, men det är inte oljigt eller så, snarare fylligt på gränsen till lite för fylligt.
Alkoholen ligger visst på modesta 13% (kollade efter provglaset) men det finns ändå en viss hetta som inte riktigt balanseras av frukten i vinet.
All in all, det här är faktiskt riktigt trevligt! Jag kan absolut tänka mig att dricka det igen; stilmässigt påminner det lite om fetare viner som t ex
Cami Salie, gjort på Gros och Petit Manseng, särskilt i färg och med den lite tjocka äpplefrukten.