StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nämen HUWWA! Hyu... Ija...Biff med bea. Just sayin'.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Nämen HUWWA! Hyu... Ija...Biff med bea. Just sayin'.
SB stoltserar ju numer med flaskor ur årgång 1999, den i modern tid den mest imponerande årgången (iaf enligt mina ödmjuka fynd och 4 konsumerade flaskor). Har du hunnit med den ännu? Liten rekommendation: Prova snabbt för att assessa long term needs (den lär dock inte leva mer än 30 år).Musar är en av de personliga favoriterna så när det var dags för ny årgång samtidigt som det var månadens vin var man snabb och drack det redan första dagarna i oktober men har varit lite slö på att rapportera.
Tog inga anteckningar men bedömningen var att 2009an är Musar i sin stramaste, renaste och striktaste form nästan helt utan brett eller funk. Syrlig röd frukt dominerade med inslag av en del kryddor mm och någon enstaka gång kom en liten liten antydan till brett men inte mer. Har efter den här flaskan druckit min favoritårgång, 2003, två gånger och ett annat sätt att beskriva 2009an är att den är 03-ans totala motsatts där 03-an är fullmatad med brett, skit, läder, mörk frukt mm mm. Det som finns i 09-an är trots allt gott och lovande men tyvärr var min flaska svag och blaskig och lite kort så det är på gränsen att jag ska tro att den var lite off för så brukar inte Musar vara.
Så baserat på den här flaskan får denna personliga favorit inte mer än blyga 86 p nu men självklart blir det till att köpa ett gäng ändå för den blir säkert bättre och är ju ett av få viner som alltid står utanför det konstanta köpstoppet.
SB-Japan: 1-0SB stoltserar ju numer med flaskor ur årgång 1999, den i modern tid den mest imponerande årgången (iaf enligt mina ödmjuka fynd och 4 konsumerade flaskor). Har du hunnit med den ännu? Liten rekommendation: Prova snabbt för att assessa long term needs (den lär dock inte leva mer än 30 år).
Fan vad skoj att välja detta vin som månadens vin
Har letat på en hemsida i Japan, men de hade bara bubbel.
Dvs: öl.
Inte hittat vinet... (Än.)
Jo drack den för ett par år sedan och så himla imponerad var jag inte då. Visst var den bra, gav den 89 p, men jag gillar 2003an mycket mer.SB stoltserar ju numer med flaskor ur årgång 1999, den i modern tid den mest imponerande årgången (iaf enligt mina ödmjuka fynd och 4 konsumerade flaskor). Har du hunnit med den ännu?
Lugnt, ingen BIB, det blir på PETjag lovar att vara med på att dricka vad som helst förutom möjligtvis ripassozinfandelbib.
Bra, garanterat inte korkat då.Lugnt, ingen BIB, det blir på PET
Riktigt så lätt är det faktiskt inte om jag skall vara nördigt tillrättavisande i sann FW-anda. Korkdefekta viner brukar såklart oftast få sin smitta från korken, men det händer även att vinet kontamineras i vingården eller i de fat som eventuellt används också.Bra, garanterat inte korkat då.
Jag tackar för förtroendet och ställer självklart upp!
Ursäkta en okunnig, men kallas det verkligen korkdefekt om vinet inte är smittat från korken? Känns i så fall som ett dåligt ordval.Riktigt så lätt är det faktiskt inte om jag skall vara nördigt tillrättavisande i sanna FW-anda. Korkdefekta viner brukar såklart oftast få sin smitta från korken, men det händer även att vinet kontamineras i vingården eller i de fat som eventuellt används också.
Mindre sannolikt blir det dock utan tvekan och jag har ännu inte stött på ett vin utan korkförslutning som har varit korkdefekt för egen del.
Inte ens bibben går säker!
Det gör mest troligt det, åtminstone i folkmun, även om jag håller med om din invändning. Det kan ju vara svårt att avgöra källan till smittan med säkerhet så egentligen borde inte begreppet "korkdefekt" användas alls kan jag tycka (kanske är det bättre att använda TCA-kontamination eller vad som nu är mest korrekt?). Vanligtvis så är det ju korken som är boven i dramat så det är säkert därför begreppet lever kvar. Tradition är en stark drivkraft bland vinnördar.Ursäkta en okunnig, men kallas det verkligen korkdefekt om vinet inte är smittat från korken? Känns i så fall som ett dåligt ordval.
Korkat ordval menar jag.Ursäkta en okunnig, men kallas det verkligen korkdefekt om vinet inte är smittat från korken? Känns i så fall som ett dåligt ordval.
Får du ofta korkskadad frukt?Det gör mest troligt det, åtminstone i folkmun, även om jag håller med om din invändning. Det kan ju vara svårt att avgöra källan till smittan med säkerhet så egentligen borde inte begreppet "korkdefekt" användas alls kan jag tycka (kanske är det bättre att använda TCA-kontamination eller vad som nu är mest korrekt?). Vanligtvis så är det ju korken som är boven i dramat så det är säkert därför begreppet lever kvar. Tradition är en stark drivkraft bland vinnördar.
Jag har heller aldrig hört talas om att man kallar exempelvis citrusfrukter som har blivit smittade med TCA för korkdefekta direkt!
Nä, men jag har läst att det är relativt förekommande på just citrusfrukter. I mitt fall så har det främst hänt på en chilifrukt vid något enstaka tillfälle, samt på konferens när vi fick vatten med citron i som stank uppenbart TCA-smittat.Får du ofta korkskadad frukt?
Om du får korkdefekt vatten så får du inte vara alltför blyg utan kräv att få en ny karaff!Nä, men jag har läst att det är relativt förekommande på just citrusfrukter. I mitt fall så har det främst hänt på en chilifrukt vid något enstaka tillfälle, samt på konferens när vi fick vatten med citron i som stank uppenbart TCA-smittat.