Silex
Medlem
Ett tag sedan jag deltog i den här aktiviteten, men nu poppades månadens flaska!
Gulgrön färg med ganska hög intensitet. Rund och lite oljig/tät doft med drag åt ananas, mango, melon, mogna päron och en viss smörighet. Fruktig och komplex doft, men på gränsen till lite godisvarning med all den söta gula frukten. Munkänslan följer doften med en nästan fet struktur, delvis pga av en relativt hög (och lite störande) alkohol. Frisk syra som känns först efter en liten stund i munnen. Trots att kroppen är fyllig direkt så klingar det av ganska snabbt och övergår i en besk eftersmak med lite kvardröjande syra som kittlar spottkörtlarna. I smaken drar vinet mer åt citrushållet även om den gula frukten också finns närvarande. Äpple dyker också upp i smaken och eftersmaken. Vinet känns lite spretigt med frukten, syran, alkoholen och beskan som separata beståndsdelar som inte integrerats så bra. Kanske kan detta bli bättre med lite tid? Blint skulle jag varit ute och irrat – det var länge sedan jag drack ett torrt vin från distriktet. Kul att testa även om det inte blir fler flaskor inköpta för min del. Jag landar på 85p.