Erik
Omständigheter: Vi tar bort foliet och ser direkt att korken är svart. Lite lätt orolig korkar vi upp och kan se att möglet inte hunnit mer än ⅓ in i korken.
Omedelbart efter öppning slår jag upp ett glas. Bestämmer mig för att dekantera efter att ha doftat och smakat.
Vi dricker sedan ett första glas vin ca 30 min efter dekantering tillsammans med en pizza bianco med kantareller och vällagrad prästost. Vi fortsätter dricka med några spanska ostar och sedan choklad, 65% kakao. Precis innan recension, ca 2h efter dekantering dricker vi upp det sista vinet.
D: vid öppning noterade jag mörka bär med övermogna körsbär och plommon(skal?). En lite unken doft av källare. Blött virke. Jag tyckte mig även känna en vag rökighet. Nu noterar jag även torra toner. Sönderkokt morot/köttgryta/lagerblad som jag tycker att man känner i en del mogna viner (upplever det ofta i Barolo?). Orange. Doften säger mig att vinet är “färdigt” och inte ska förvaras längre. ett senapsfrö.
S: Från början i smakresan upplevde jag en del åt vinäger-hållet. Nu (vet inte om det är min mun, PH osv, som förändrats under tiden eller vinet) tycker jag att vinägern backat och tanninerna tar upp en större del av strukturen, vilket gör vinet mer balanserat. En mer fadd smak. lite tråkigare och plattare. Kanske en ton av anis.
Summa: Vinet har en värdighet som kommer av den långa lagringen. Ingen större elegans. För 300kr är det en kul lite allvarsam upplevelse men inte ett prisvärt vin. Jag skippar poäng.
Frida: Doften var fantastisk. Fyllig och härlig. Multna mörka bär och något lite mer likt multna höstlöv. Mycket doft. Smaken var i början av klunken fyllig och härlig men i slutet upplevde jag det för surt. När vi testade med pizza bianco med svamp blev vinet bättre balanserat. Inget vin man bör dricka utan någonting till. För detta priset hittar jag viner jag gillar bättre.