Tror att det blir snett: det är två olika klasser, antalet deltagare visar hur intressant vinet är, betyget hur bra det är.
Jag tror också på: betyg x 100/pris
Instämmer inte! Gör man på detta sätt spöar mediokra viner lätt skiten ur bättre viner bara för att de är billigare.
Ex: Ett vin med betyg 2,1 och kostar 200.- hamnar högre upp än ett vin med betyg 3,0 som kostar 300.- Så blir det om vi värderar priset lika mycket som betyget. Det blir inte ens ett betyg/krona (dvs "det förbjudna ordet) då det för oss här inne inte är den där 100-lappen som är totalt avgörande utan vad faktiskt andra tyckte om vinet. Jag tycker också att vi kan ha priset som ett värde i slutbetyget men inte lika mycket viktat. Ett annat problem är prisskillnaden genom åren. Såg att mitt eget vin ökat med > 15% på bara två år. Vi har kört detta i 6 år nu. Skall priset ha avgörande betydelse för utfallet måste vi prissätta någorlunda inflationsskyddat på något sätt.
Eftersom jag är ett matematiskt snille (not! men jag är gift med en aktuarie) så kan man ta fram en modell med samma paritet för priset som betyget, men helst som jag vill viktat lite lägre. Förslag:
Vi sätter ett pris per år till en faktor 1. Vill man vikta det mer kan faktorn sättas högre. Bara räkneförslag nu.
Medelpriset per flaska år 2014 + 2015 var 210.- Detta pris är faktor 1 för år 14 o 15. Därefter ökar faktorn varje år med en fix procentsats. Vilken exakt kan man kanske räkna ut? Jag har i exemplet använt 5% per år.
2014 + 2015 = 210.-
2016 = 220.-
2017 = 231.-
2018 = 243.-
2019 = 255.-
(2020 = 268.-)
Samtliga dessa priser är 1,0 respektive år.
Räkneexempel:
Ett vin som kostade 323.- år 2016 får tillägg till betyget: 220/323 = 0,68
Ett vin som samma år kostade 129.- får tillägget: 220/129 = 1,71
På detta sätt kan vi på ett bra sätt få in priset i slutbetyget (faktor måste bestämmas) och det blir också relativt skyddat mot prisökningarna på marknaden (procentsats måste bestämmas)