Tack för tipset! alltid roligt att prova nya garnachor.
Jag kan förstå hur du tänker, men intressant nog tycker jag att det är en stor skillnad - detta vin liknar litet de fin-garnachor från Sierra de Gredos/Madridbergen som släpps nu, och liknar väldigt mycket det vin som jag själv valde som
månadens vin augusti 2016 - de är eleganta och lätta och syradrivna men samtidigt eventuellt plockade för tidigt, före frukten har mognat ut.
Det blir lätt en dominant bitter lakritston som balanserar mot nylagd asfalt,(särskilt om man som jag gillar att dricka rödvin i ungefär samma temperatur som många dricker vitt vin) och med ett grepp som känns litet för hårt.
Jag har litet skämmigt kommit ut på andra sidan och insett att jag inte riktigt gillar den typen av stramt modernistisk Grenache.
Istället gillar jag Grenache som inte försöker vara ett alltför seriöst Syrah-vin från Cornas eller en stram cabbe, utan lättdrucket, litet saftigt men ändå med syra och balans. Sen finns det gradskillnader, där jag skulle säga att A tribute to Grace, Ojai John Sebastiano, Sadie Family Soldaat, Fluus och Wind Gap är bättre och absolut med mer intellektuell stramhet än Cirillo, men poängen är att undvika kombon av tunn men alkoholbitter frukt. Sotomanrique är dock snäppet bättre än Ledge Los Topos skulle jag säga. Men den slår absolut inte Cirillo i min bok och liknar inte alltför mycket heller (Cirillo är mer av barnsligt god blandsaft skulle jag säga).
Ouch! Känns litet som att komma ut som någon som gillar stekt falukorv med makaroner och ketchup (det gör jag också)...
“Grenache is for me, the wild, wild woman of wine, the sex on wheels and devil take the hindmost, the don’t say I didn’t warn you.” – Oz Clarke