Kul med Mencia!
Med den prishöjning till 145 kr som importören gjorde i dagarna (finewines.se-dela-en-pava-effekten?
) så är prisskillnaden försumbar mellan månadens vin,
Baltos 2020 Dominio de Tares, och jämförelseobjektet,
Matilda Nieves 2020 Mencia, som ligger kvar på 169 kr.
Det går nästan att se på bilden att Matilda Nieves är ett litet ljusare vin medan Dominio de Tares har en litet mörkare och mindre transparent nyans av samma mörka rubinröda färg. På näsan är det först litet knepigt att skilja ut vinerna men med bara några minuters luftning framträder en ganska markant skillnad som också går igenom i munnen.
Dominio de Tares har ett dovt anslag på näsan med gamla fat (dvs inte så mkt mjölkchoklad) och mörka bär. Den är kryddig i munnen med mer av de mörka bären, litet sötsur sås på det, lagerblad, kanel. Greppig, bra syra. Slutet domineras av uttorkande tanniner, liten murken piratkista och Vasa-museet över det hela.
Doftminnet spelar mig många spratt så litet osäker här men jag fick direkt upp minnen av litet för extraherade och överekade sangiovese-viner. Absolut ett prisvärt vin men som kräver att man inte är för känslig för ekfat och som tarvar kraftiga doningar i form av t ex stek och bea för att klara av ekfatstanninerna, men ingenting att stoppa i källaren.
Landar på 81 poäng.
Matilda Nieves har först litet alkoholångor eller malkulor (för er som minns dem innan de blev olagliga
) på näsan som maskerar kvaliteten i vinet, det blåser dock bort helt och hållet efter en stunds luftning. Också mycket bärig men mer av röda bär här. Fin syra, lingon, jordgubbar och ett stänk av blodapelsin. Också kryddig men mer åt rosépepparhållet än kanel och orientaliska kryddspektrum. Mer bär. Körsbär. Litet mandel. Det finns en fin sötma som är nedtonad och balanseras perfekt av den härliga syran. Elegant vin som verkligen slår månadens vin med minst ett par hästlängder. Inga gistna kistlock här inte. Kanske 88 poäng?
Kollar upp vad jag tyckt om Mencia-viner historiskt och inser att jag hade samma omdöme dvs litet för extraherat och ekat om Dominio de Tares fin-vin Bembibre som kostar mer än det dubbla mot Baltos. Högst betyg har jag gett till Raul Perez Ultreia Valtuille och As Caborcas Valdeorras av Telmo Rodriguez samt Guimaros Ribeira Sacra Finca Meixeman.