This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ja..Varför? För att kolla om vinet är defekt?
En självklarhet, åtminstone om man beställer en hel flaska.
Okey, bara för den skull alltså.Ja..
Precis vad jag tänkte. Så hur är det på lyxiga stjärnrestauranger?Finns det en vettig sommelier duger det fint att sommelieren själv kontrollerar vinet innan servering tycker jag.
Okey, bara för den skull alltså.
Precis vad jag tänkte. Så hur är det på lyxiga stjärnrestauranger?
Precis vad jag tänkte. Så hur är det på lyxiga stjärnrestauranger?
Det hela känns som en märklig teater där de flesta inblandade inte vet varför de gör som de gör och mest känner sig obekväma. Jag har aldrig fått in ett (uppenbart) defekt vin på en restaurang utan ser det mest som ett sätt att få lite mer vin när man får en slatt att "prova" först
Man kan ju faktiskt även skicka tillbaka ett glas/flaska för att det inte riktigt var så som man trodde vad beträffar stil och matpairing, även om det inte är defekt. Iaf på de ställen jag går.Det hela känns som en märklig teater där de flesta inblandade inte vet varför de gör som de gör och mest känner sig obekväma.
Men får man inte skylla sig själv då, om man gjort fel val?Man kan ju faktiskt även skicka tillbaka ett glas/flaska för att det inte riktigt var så som man trodde vad beträffar stil och matpairing, även om det inte är defekt. Iaf på de ställen jag går.
Det är nog bättre om forumfolk som jobbar som sommelierer svarar på frågan. Jag köper vanligtvis glas och de serverar alltid från coravin, så även provsmakningen, så har aldrig upplevt nåt problem.Men får man inte skylla sig själv då, om man gjort fel val?
Visst, men en restaurang som inte ser till att sina gäster får en lysande kväll lär förlora mer på gäster som inte kommer tillbaka än på att kränga en öppnad flaska till någon annan gäst som uppskattar vinet mer.Men får man inte skylla sig själv då, om man gjort fel val?
Om du provar av en flaska som du beställt in och som sedan har öppnats specifikt för dig, så skulle jag absolut säga att så länge vinet inte är en klockren defekt, så är du fortfarande "skyldig" att betala för flaskan även om det inte faller dig i smaken. Lite som det nämndes, man får skylla sig själv. Det är lite som att beställa in en råbiff och sedan skicka tillbaks den till köket för att man inte gillar kött: det funkar inte riktigt.Det är nog bättre om forumfolk som jobbar som sommelierer svarar på frågan. Jag köper vanligtvis glas och de serverar alltid från coravin, så även provsmakningen, så har aldrig upplevt nåt problem.