Den 11 april 2014
Vi hade önskat av kocken att han, för en gångs skull, skulle stekta upp sin fois gras och servera den med klassisk maderiareduktion. Detta med anledning av att det var min födelsedag och vi aldrig ätit hans stekta fois. Vad gör kocken då? Jo, han uppfinner en helt ny rätt med bla kanderade, stekta bananer som han sedan rökte... Och som om inte det räckte så duttade han på mintolja. Makalöst förträfflig combo som förmodligen få kockar ens kontemplerat.
Födelsedag = skumpa!
Ssk som vi fick en födelsedagspresentgratiskupong från restaurangen
DEN (i en miniatyrflaskpost) då vi var där någon dag tidigare.
Dagens meny och 2st oliver "naturelle" samt 2st oliver inlagda i blodapelsininläggning.
Escombro från 2011, 100% Alicante Bouchet. Från Jumilla. Gjort av en svensk vinkonstnär som kanske borde investera några euro i bättre korkar. Denna var inte gammal, men läckte redan
Vinet hade klarat sig enbart för att det var så ungt. Visst hade det tappat i både kraft och stuns, men ändå en STOR upplevelse. Väl värdig ett födelsedagsfirande.
Första lilla rätten. Som ett packat universum av smakexplosioner och texturer. Alltid ser denna amusée bouche i princip likadan ut, men med variation av citrus och smaker i microparfaiten samt dolda texturer i shotglaset...
Dagens "äppelpaj". Ser ut som en Macedonildsk äppelpaj och är minst like överhet som en sådan. Men det är stjärnemat inuti.
Fisk kan både serveras som torskblock á la skolbespisningen 1973 och som på den här tallriken.
KABU - världens godaste rova.
Perfekt tillredd fisk med äggsås och syrliga örter...
Stekt fois med split peas, mintsås och rökt karamelliserad banan. Garnerat med "ostronblad", en ört vars blad verkligen smakar som ostron... Och en färskostsås. Rätten döptes till "Courage" eftersom jag var modig nog att fråga och kocken modig nog att anta utmaningen och dessutom modig nog att servera denna banan-gegga.
Wagyu, perfekt tillredd och saltad - vad annars? Med några av vårens särskilda bergsgrönsaker.
Hustruns botaniska utflykt till sallad istf ostbricka.
Min ostbricka istf sallad.
Bladservrar i all ära, men blad-dessert av pumpa är bättre!
Törs man säga att det är en snygg dessert i all sin enkelhet?
Födelsedag = grappa.
En liten specialglass med bla Earl Grey (inte Ruché).
Kaffe/te och nibbles.
...och mer grappa
Grattish på fölschedan...