sunqan
Vinös
Efter att ha sett uttalanden som att det finns idag 78 st/105 st/137 st ehandlare som är godkända/registrerade distanshandlare för alkohol kom jag på att javisst, det vore kanske intressant att som kund veta om det går att verifiera att ett företag inte bara påstår att de är det, utan faktiskt är det också (lite jobbigt att få ett krav från tullen att man måste betala punktskatt och skattetillägg när handlaren redan ska ha gjort det).
efter att ha letat på SKVs webb utan framgång, mailade jag skatteverket detta:
och fick då detta svar efter ett par dar:
vilket ju är intressant man kan få en lista på papper, men inte på mail - undrar om det är PUL som gör att de inte kan lägga upp listan hur som helst.
Är det någon här som begärt ut listan?
-sunqan
efter att ha letat på SKVs webb utan framgång, mailade jag skatteverket detta:
Fråga: Hej,
Finns det någon allmänt tillgänglig förteckning över företag som blivit godkända som "Registrerad distansförsäljare" för alkohol?
Som konsument vore det ju bra om man enkelt kan verifiera en distanshandlares påståenden i frågan. Jag är självklart medveten om att det butiksnamn som företaget använder inte med nödvändighet är samma som det hos er registrerade namnet.
På förhand tack!
och fick då detta svar efter ett par dar:
Hej!
Det finns ingen lista på internet, men däremot kan man få en lista från oss på papper. Om du undrar om ett visst företag kan vi tala om i fall det är godkänt eller inte, antingen via e-post eller om du ringer 010-578 71 99 (öppet 9-15).
Med vänlig hälsning
vilket ju är intressant man kan få en lista på papper, men inte på mail - undrar om det är PUL som gör att de inte kan lägga upp listan hur som helst.
Är det någon här som begärt ut listan?
-sunqan