SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.
anders skrev:
Lutfisk! Det är fasansfullt. Och att behandla (läs förstöra) den stackars fisken på det här sättet måste väl ändå klassas som brott mot griftefriden.
Den jäkeln hade jag förträngt, kanske med tanke på att det är långt till jul.
Både jag, min kusin och min bror fick kokt torsk istället för lutfisk på vår barndoms jular hemma hos mormor, och när hon (tyvärr alldeles för ung) avled trodde jag att jag sett det sista av eländet de vuxna åt, då inte heller min mor som vi firar jul hos efter min mormors död gillar det och vill ha det på julmenyn.
Åren gick och kvinnorna med, jag hade en hel del förhållanden och julfiranden med olika kvinns och ingen ville ha lutfisk och man slapp det som sagt när man åt jullunch hos morsan också.
MEN, då jag efter många, många år hittade en attraktiv och betydligt yngre kvinna som man verkligen ville (och senare gjorde) bilda familj med, vad är då det första hon frågar då jag dukar upp julbordet jag slitit med i dagar innan:
- Var är lutfisken?
Det var som att sätta det röda skynket för tjuren, jag trodde hon skämtade. Jag som aldrig köper alaska pollock eller annan suspekt fisk förväntades alltså servera denna smörja, denna pappersmassehybrid på äkta firre!!!
Numera serveras alltså lutfisk även på mitt julbord, men tillagningen av denna gudsförgätna rätt får hon ordna själv, och äta själv, för då den nya generationen i julas fick smaka detta vedervärdiga kok spottade båda ut maten under hiskeligt grimascherande.
Och far log i mjugg...