This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Måste även tipsa om löjrom från Vänern vilken jag tycker förtjänar uppmärksamhet i sammanhanget.
Visst det är tekniskt sett inte "kalix" löjrom men samtidigt håller även denna väldigt hög kvalitet.
Införskaffade 6.5kg av detta 14 november förra året för 900 riksdaler per kilo.
Dock krävdes det egen färd dit för att hämta det men det var ändå värt en utflykt måste jag säga. Hämtades på Spiken i närheten av Läckö slott och Lidköping.
https://www.vanerlojrom.net/fiskarna.php
Håller med. Inget fel på smaken. Har för mig att jag läst att även Vänern försöker få ursprungsmärkning.
Men för det priset kunde man i alla fall förr få tag på fuskkalix. D.v.s. löjrom från samma fiskar men fiskat av finska båtar. Hette "Finsk bottenviksrom" eller något liknande och fanns i Maritin & Servera Göteborgs soritment.
kanske nått för gemensamt inköp på forumet?Måste även tipsa om löjrom från Vänern vilken jag tycker förtjänar uppmärksamhet i sammanhanget.
Visst det är tekniskt sett inte "kalix" löjrom men samtidigt håller även denna väldigt hög kvalitet.
Införskaffade 6.5kg av detta 14 november förra året för 900 riksdaler per kilo.
Dock krävdes det egen färd dit för att hämta det men det var ändå värt en utflykt måste jag säga. Hämtades på Spiken i närheten av Läckö slott och Lidköping.
https://www.vanerlojrom.net/fiskarna.php
Hur äter du den?Har köpt de senaste åren från en handlare i Sören. Ligger precis utanför Kalix. Minst lika bra som den @Jos köpte. Med andra ord den bästa vi ätit.
Piskar all iransk och rysk rom jag har ätit.
Frysfrakten var som @zippan skriver dyr men vi var ett gäng som beställde samtidigt.
Han säljer bara burkar med 1kg men det går bra att tina och fylla mindre burkar och frysa om.
Vänerrom går inte att äta.
Smaken är som baken, - och tur är väl det För mig ungefär som att öppna en bra Dompa och säga att den piskar alla röda Bourgogne Gran Cru man druckit. Väldigt olika produkter.Har köpt de senaste åren från en handlare i Sören. Ligger precis utanför Kalix. Minst lika bra som den @Jos köpte. Med andra ord den bästa vi ätit.
Piskar all iransk och rysk rom jag har ätit.
Frysfrakten var som @zippan skriver dyr men vi var ett gäng som beställde samtidigt.
Han säljer bara burkar med 1kg men det går bra att tina och fylla mindre burkar och frysa om.
Vänerrom går inte att äta.
Hur äter du den?
Vad dricker du?
Smaken är som baken, - och tur är väl det För mig ungefär som att öppna en bra Dompa och säga att den piskar alla röda Bourgogne Gran Cru man druckit. Väldigt olika produkter.
Inte Champagne?Traditionellt på råraka och lite créme fraîches. Undviker lök.
Gärna chablis till.
Inte Champagne?
Om nån Boris föreslog vodka, vad sa du då?Traditionellt på råraka och lite créme fraîches. Undviker lök.
Gärna chablis till.
Om nån Boris föreslog vodka, vad sa du då?
Den här klyschan "smaken är som baken" är ibland bokstavligt sann. En del tycks ha smaklökarna på nämnda ställe.Smaken är som baken, - och tur är väl det För mig ungefär som att öppna en bra Dompa och säga att den piskar alla röda Bourgogne Gran Cru man druckit. Väldigt olika produkter.
Ja och en del tycks ha smaklökarna i plånboken, - det plånboken ej medger får inte vara gott.Den här klyschan "smaken är som baken" är ibland bokstavligt sann. En del tycks ha smaklökarna på nämnda ställe.