Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mackmyra ansöker om konkurs


Detta torde vara ett relevant rättsfall i frågan - en kvarn som lagrat spannmål och i den processen sammanblandat t ex korn från olika ägare med kvarnens eget korn. Trots det finner tingsrätten att separationsrätt föreligger dvs den som hade spannmål hos kvarnen hade rätt att få ut det ur konkursboet (eller värdet därav) trots sammanblandningen med andras och bolagets korn. Domen överklagades men både hovrätt och HD gick på tingsrättens linje. nyckeln är att ägandet går att bevisa och inte har varit oklart. Om sedan whiskyn lagras i fat av praktiska skäl i stället för i små enskilda behållare för var och en har mindre betydelse. Däremot tror jag som sagt att om man köpt en aktie eller en andel i ett bolag mot löfte att få del i något resultat längre fram är man snarare att betrakta som aktieägare. Skulle jag tro.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

Detta torde vara ett relevant rättsfall i frågan - en kvarn som lagrat spannmål och i den processen sammanblandat t ex korn från olika ägare med kvarnens eget korn. Trots det finner tingsrätten att separationsrätt föreligger dvs den som hade spannmål hos kvarnen hade rätt att få ut det ur konkursboet (eller värdet därav) trots sammanblandningen med andras och bolagets korn. Domen överklagades men både hovrätt och HD gick på tingsrättens linje. nyckeln är att ägandet går att bevisa och inte har varit oklart. Om sedan whiskyn lagras i fat av praktiska skäl i stället för i små enskilda behållare för var och en har mindre betydelse. Däremot tror jag som sagt att om man köpt en aktie eller en andel i ett bolag mot löfte att få del i något resultat längre fram är man snarare att betrakta som aktieägare. Skulle jag tro.
Nu är ju skillnaden att det inte finns ett detaljhandelsförbud för spannmål...
 
Nu är ju skillnaden att det inte finns ett detaljhandelsförbud för spannmål...
Som sagt, om kontraktet är upprättat som att du har en andel i något som ägs av bolaget eller att du med din finansiering har får rätt att köpa något i ett senare läge ser det såklart annorlunda ut med separationsrätten. Detaljhandelsförbudet torde ju ha varit synnerligen relevant redan när de drog igång verksamheten, men jag gissar att Mackmyras affärsmodell på något sätt lyckats hantera detta utan att skicka faten till Danmark för vidare distribution till de rättmätiga (andels)ägarna, eller?
 
Jag tycker från intervjuerna med VD i april att det verkar handla om en reservation och inte något köp. Är det formella köp som genomförts av privatpersoner besvarar väl för all del konsumentköplagen frågan om det sakrättsliga skyddet.

Men då uppstår också frågan om förbudet. Tittar man på High Coasts lösning verkar det vara så att man köper fatet men inte innehållet. I stället anses den delen av "köpeskillingen" som avser innehållet utgöra ett lån till High Coast som High Coast återbetalar i samband med buteljering. Andra besvärande omständigheter som talar för att det inte rimligtvis kan utgöra köp är att alkoholhalten inte är känd vid köpetillfället om det anses ha inträffat i samband med betalningen. Jag antar att Mackmyra har ett liknande upplägg.


Så jag tror att man maximalt kan hävda separationsrätt för själva fatet.
 

Thirsty

Smygnykterist
"De privatkunder som reserverat whiskyfat för runt 90 Mkr hos Mackmyra får behålla sin dryck – men inte själva tunnorna. Det bedömer whiskybolagets konkursförvaltare efter en utredning av rättsläget, och uppger att en praktisk lösning nu måste hittas." 🥃
 
Haha! En invers av min bedömning (som föralldel var baserad på High Coasts upplägg). Utgår ändå från att jag har rätt och förvaltaren fel. Känns bäst.
 

Bastardo

Medlem
Whisky eller whiskey eller vad fan du än kallar skiten är bara rökskadat hembränt öl.
Stinker som när min stereo brann upp.
Jag gillar ganska många olika starkvaror, men har avstått från det mesta frivilligt av hälsoskäl … Dock kan jag ta en fingerborgare när det känns befogat. ;)
En lite finare Calvados hägrar i tankarna men det vore kul att botanisera även lite bland tequila- och mezcalutbudet. Mezcal skulle du nog inte gilla heller, gissar jag.
 
Last edited:
Toppen