BGK är säkert en hyvens prick och Rååbert också, mellan skål och vägg. Men det kan väl inte hindra mig från att ha en åsikt om det de skriver i egenskap av vinskribenter? Eller vilka etiska principer de följer (eller inte följer) som "opartiska" kritiker i allmänhetens tjänst. (Seriöst, hur ofta hur man inte just "opartisk" och "jag jobbar så hårt och självuppoffrande för mina läsare att det närmast liknar slaveri" från de mest kissnödiga leverantörs/producentkramarna?)
Men en massa faktafel och allmäna kunskapsluckor har aldrig stoppat en glad amatör i jakt på intäkter. Och om man döper sig till Baginboxlistan och i nästa andetag påstår att man med "namnkunniga" skribenter "utforskar dryckesvärlden" så visst, på er planet kanske vinet börjar med blodpåse i kartong och flest solar under en hundring.
För oss seriösa vinfantaster börjar det i glasflaskor och lite gammal hederlig kunskapsinhämtning som man sedan gärna delar med sig. Eller faktiskt tar betalt för, men då utan reklambilagor eller produktplacering, kanske jag måste tillägga, om man vill kalla sig opartisk skribent. Trots att sådana principer helt går emot vad som nu verkar vara den nya accepterade normen i svensk s.k. vinjournalistik.