Jag tycker om vinskribenter som skriver lite mer "encyklopediskt", d.v.s. är bra författare som har och förmedlar djup kunskap och inte enbart är "jag tycker om det här"-vinkritiker eller författare av "smalare" guideböcker, för det är märkligt ont om sådana vinskribenter.
Jancis Robinson är väl den internationellt främste på det området, även om
Tom Stevenson också har gett ut en del alster i den riktningen, men drar mycket mer åt det profilerade hållet (främst Champagne & Alsace).
Chris Kissack (Wine Doctor) är utan tvekan den bäste "gratis"/online-skribenten i facket, och tog över rollen från
Neal Martin (Wine Journal) när han blev anställd av Parker och slutade bli gratis. Intressant nog britter hela bunten.
Ingen av dem har mig veterligen gjort reklam för Gato Negro, eller sagt "här är det muskler i boxen", men de framstår trots det som kunniga och seriösa i mina ögon.
[/quote
Robinson och Stevenson hann cementera sina positioner då det fortfarande fanns en marknad för vinskribenter, jag tror inte vi kommer få se sådana igen av den enkla anledningen att man inte tjänar något på att skriva idag, massvis av tidningar skär ner på sina vinkolumner och att skriva böcker är inte lönsamt. Det finns mycket gratis information på nätet, dessvärre är den stora delen av detta trams, då vem som helst med en internetuppkoppling kan bli vinexpert, jag inte om det är så intressant att veta vad Svenne i Hökarängen tycker att en Côtes du Rhône doftar och smakar. Jag håller med att det finns ett fåtal undantag som Wine Doctor som har ett välbetalt jobb och kan ha sitt seriösa vinskriveri som bisyssla, även om det finns flertalet som skriver entusiastiskt så har de sällan tiden, bredden eller erfarenheten att vara duktiga vinmänniskor. Jag håller med om att en stor del som skrivs i svensk media är trams, men en stor del av de bloggare som klankar ner på dessa är inte heller alltid några större begåvningar även om de gjort sig själva till stora experter...
Jag hade personligen förfrågningar om att skapa ett nyhetsbrev/medlemssida/skriva böcker en gång i tiden, men jag tror helt enkelt inte att någon skulle vara intresserad av att betala för detta och det jobb man skulle tvingas lägga ner, skulle ej heller betala sig.